UMETNOST I DIZAJN

Holivud se kladi na njih: Rimejk muških priča sa ženskim ulogama

Rimejk filma „Šta žene žele“ sa Taradži P. Henson stiže u decembru. Prerađeni „Matori pokvarenjaci“ i „The Hustle“ sa En Hatavej i Rebel Vilson sledećeg leta
Amanda Hes
Datum: 17/07/2018

Holivud se kladi na njih: Rimejk muških priča sa ženskim ulogama

Ženski rimejk „Oušnovih 8“ ubacuje Sandru Bulok, levo, u ulogu Džordža Klunija iz „Oušnovih 11“ iz 2001. Fotografija: Beri Večer/Warner Bros.

U leto 2016. kada je ženski rimejk „Isterivača duhova“ stigao u bioskope, iznervirani ljubitelji originala su na novi film gledali kao na politički motivisano ubistvo.

Zamenivši njihove omiljene komičare iz detinjstva ženama bilo je neka vrsta narativnog ubistva koje su počinili holivudski moguli i feministkinje bez humora.

Ovogodišnji razmetljivi ženski hit „Oušnovih 8“ nudi simpatično bukvalan obrt. Dok Debi Oušn (Sandra Bulok) pokušava da se pričom izvuče iz zatvora – u sceni koja je preslikana uvodna scena uslovnog saslušanja Denija Oušna (Džordž Kluni) iz „Oušunovih 11“ – otkriva da je Deni njen brat i da je mrtav.

Dok Debi organizuje svoju pljačku – krađu 150 miliona dolara vrednih Kartije dijamanata od jedne poznate ličnosti na večeri Met gala u Njujorku – napola očekuje da se vrati. I gledaoci ceo film očekuju da će se Deni ipak pojaviti.

Iako je filmska franšiza ponovo pokrenuta oko žena, ona se i dalje vrti oko muškaraca – priča koje su napisali, likova koje su stvorili, svetova koje su izgradili.

Ovo leto nudi tri filma gde su uloge zamenjene. Uz „Oušnovih 11“ je i film Melise Mekarti „Life of the Party“ koji premisu za priču o sredovečnom roditelju koji se pridružuje svom detetu na koledžu pozajmljuje od komedije „Povratak u školu“ Rodnija Dejndžerfilda iz 1986. Tu je i „Preko palube“ sa Anom Faris kao samohranom, zaposlenom majkom (u originalu iz 1987. tu ulogu je igrao Kurt Rasel) koja se sveti plejboju koji pada sa jahte i zaboravlja ko je (Eugenio Derbez u ulozi koju je igrala Goldi Hon).

Ženski rimejk filma „Šta žene žele“ sa Taradži P. Henson stiže u decembru. Prerađeni „Matori pokvarenjaci“ i „The Hustle“ sa En Hatavej i Rebel Vilson u ulogama koje su igrali Majkl Kejn i Stiv Mekvin stižu sledećeg leta. A u planu je još njih, uključujući adaptacije „Gospodara muva“, „Splash“ i „What About Bob“, gde su rodne uloge zamenjene.

Ovakvi filmovi zadovoljavaju trenutne imperative industrije zabave: Holivud može da reanimira unosne stare filmove („Oušnovih 11“ je i sam rimejk) uz raznolik kasting i politiku. To je rezultiralo ekspanzijom komičnih uloga za glumice, ali one dolaze uz prtljag.

Ovakvo oživljavanje filmova zahteva od žena da prežive muške priče umesto da imaju svoje. A od njih se očekuje i da poprave ove stare filmove, neutralizuju seksizam i ubace im malo feminističkog šmeka, da ih prerade u dobre filmove sa dobrom politikom. Moraju da urade sve što su muškarci uradili ali bez zaostalosti i sa idealima.

Holivudske komedije sa najneprijatnijim seksizmom u poslednjih sedam decenija mogu se lepo ispeglati zamenom uloga. Sama ideja da se ovi filmovi ponovo napišu kao ženski film je uzbudljiva. One retke ženske uloge u ovim filmovima bile su uloge devojaka (Džulija Roberts u „Oušnu“ je bila glavni dragulj Denijeve pljačke) ili pomoćnika (Eni Pots kao recepcionerka u „Isterivačima duhova“). Ali u poređenju sa muškim gikovima i davežima koji su imali sporedne uloge u mnogim od ovih filmova, žene se bolje uklapaju u uloge oštećenih, bilo da se bore za poštovanje naučnog establišmenta („Isterivači duhova“), pokušavaju da se obrazuju („Life of the Party“) ili imaju slabo plaćen posao a samohrani su roditelji („Preko palube“).

Oušnovih 8“ predstavlja korporativno-feministički imperativ žena koje imaju kapital, u vidu iste plate za kradljivice. Debi priprema svoju žensku bandu noć uoči pljačke ovako: „Tamo negde je osmogodišnja devojčica koja leži u krevetu i sanja da postane kriminalac. Uradimo ovo za nju.“

A onda je tu i seks. Komedije osamdesetih rutinski su se oslanjale na muškarce koji zaskaču, progone i seksualno ponižavaju žene. Sada kada žene imaju seksualnu prednost, ovi rimejkovi neutrališu najgore aspekte originala. Kada Rasel kidnapuje Honovu koja pati od amnezije i ubedi je da mu je supruga u originalu „Preko palube“, on joj preti i zabavlja se dok gestikulira silovanje. U rimejku je plejboj Derbez taj koji pokušava da se uvuče u krevet nezainteresovane Farisove.

Ovi filmovi kao da su simbolične korekcije holivudskog tretmana žena. Ali društvena prihvatljivost često dolazi nauštrb priče. Kada naučnice iz „Isterivača duhova“ besramno uznemiravaju zgodnog recepcionera (Kris Hemsvort), to deluje nategnuto. A kada samohrana majka Kejt (Ana Faris) na prevaru primora ženskaroša koji ju je nedavno fizički naterao da živi sa njom i njene tri ćerke, to deluje sumanuto.

Iako se o ovim rimejkovima govori kao o „kompletno ženskim“, postoji jedna ključna uloga koja pripada muškarcima – uloga antagoniste. (Iz nekog razloga, muškarci i režiraju sve ove filmove.) „Oušnovih 8“ ima protivnika u Klodu Bekeru (Ričard Armitaž), zgodnom dileru umetnina koji uvlači Debi u prevaru (i vezu) a onda se okreće protiv nje.

Koliko god ovi filmovi oslobađaju žene od starih holivudskih očekivanja, oni im nameću druga. Žene moraju da budu dostojne divljenja. Tako nešto se nije očekivalo od likova Bila Mareja ili Dejndžerfilda kojima su se divili zbog potpune posvećenosti da vređaju.

Za žene taj zahtev se često manifestuje kroz tipično žensko ponašanje – lepo ponašanje i lep izgled. U „Life of the Party“ Mekartijeva odlazi na tretman ulepšavanja; u „Oušnovih 8“ žene oblače haljine kako bi prošetale stepenicama Meta.

Ali kako novitet bude prolazio, ovim filmovima će se suditi ne po njihovoj politici već po zaslugama. Muškarci u „Oušnovih 11“ su mogli da urade nešto što žene u „Oušnovih 8“ nisu: da glume u dobrom filmu. Organizacija Debine navodno briljantne pljačke je toliko loša a jedno jedino pravilo koje je postavila, da nema muškaraca u ekipi, bez problema se zaobilazi na vrhuncu filma kada glumac iz franšize povuče glavni potez.

Poruka Holivudu: Kada se žene žale da ne dobijaju iste uloge kao i muškarci, one ne misle bukvalno.

© 2018 The New York Times

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 12. jula.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.