AMERIKANA

Drveni anđeli, gipsani gargojli i sahranjeni biskupi: Lepo i zastrašujuće podzemlje

Iako nema konkretnih planova šta da uradi sa kriptom njujorške katedrale, đakon Danijel zna da želi knjižaru, suvenirnicu i kafić
Helen Stapinski
Datum: 13/10/2018

Drveni anđeli, gipsani gargojli i sahranjeni biskupi: Lepo i zastrašujuće podzemlje

Klupe i drugi crkveni predmeti čuvaju se ispod Katedrale Svetog Jovana Blaženog. Fotografija: Devil Jalkin za Njujork tajms

Kada je prvi put stigao u gotsku katedralu Svetog Jovana Blaženog prošle godine kao podđakon, prečasni Klifton Danijel III zatražio je da vidi podrum. Možda je njegova mračna znatiželja rezultat njegovog južnjačkog, gotskog porekla (iz Severne Karoline je).

"Kripta je bila prvo što sam želeo da vidim", rekao je on, otežući "po južnjački". "Rekli su mi da dole nema ničega, samo starih stvari, ali sam ja tražio da mi je pokažu."

Ono što je podđakon Danijel otkrio u mračnim uglovima bilo je čudno blago: grčki amfiteatar, stari nameštaj i olovni prozori, drveni anđeli, gargojli od gipsa, izuvijani metalni ostaci Svetskog trgovinskog centra i niz svetaca u jednom redu koji su neki radnici nazvali "redom za muški ve-ce". Bio je tu i ogroman kristal kvarca i još veći fosil – oba smeštena u kriptu nakon požara koji je 2001. oštetio katedralu.

Sada se kripta, koja se prostire ispod cele katedrale, polako sređuje pod vođstvom Danijela koji je u junu postavljen za đakona crkve. Jedan od njegovih ciljeva je da neke od predmeta iz kripte iznese na svetlost.

"Zaljubio sam se u kriptu i i dalje sam zaljubljen u nju", rekao je on. "Podrumi i tavani su simboli nesvesnog i zbog toga su to tako misteriozna mesta – mesta koja možete da istražite i pronađete neočekivane stvari i uplašite se nasmrt. To su divna mesta ako ste dovoljno hrabri da se upustite u taj poduhvat."

Prošlog proleća, rekonstrukcija kripte je počela i sporadično traje i dalje. Neiskorišćeni grčki amfiteatar je srušen, otkrivši grobnice dvojice biskupa i prvog prote katedrale Vilijama Grosvenora, koji je služio od 1911. do 1916. godine.

Novi prota takođe ispituje tri bočne prostorije ispod kapela iznad. U jednoj su rezervne cevi i delovi za orgulje, u drugoj je stara drvena kutija ukrašena slikama Neptuna i italijanska stolica koja bi mogla biti – "nagađam", rekao je Danijel – iz 16. veka.

U prostoriji ispod kapele Sent Džejms nalazi se umetnički studio. Na jednom kraju su moderne drvene police koje, kada ih gurnete, otkrivaju tajni prolaz do spavaće sobe umetnika koji je nekada tu radio.

Greg Vajat, umetnik koji 28 godina radi u katedrali, rado se seća vremena kada je radio 14 meseci u kripti od 1982. do 1983. dok je stvarao svoju Fontanu mira. "Niko nije znao da sam živeo dole", rekao je on. "Radio sam 18 sati dnevno." Stolari su napravili policu-vrata kako bi vajar mogao da na miru odspava. Radnici su takođe postavili specijalnu tavanicu u kupatilu studija, ukrašenu scenama iz Sikstinske kapele.

Nije sve u kripti misteriozno i čudno. Neki radnici i dalje dole rade – u mnogo normalnijim prostorima. Tu su dve sale za fizičko za školarce, kuhinja za nedeljnu narodnu kuhinju i kancelarije.

"Lepo je, osim što nam nedostaju prozori", rekla je Mia Mikelson-Bartlet koja ovde radi pet godina. "To je jedini nedostatak." Njeno odeljenje, između ostalog, organizuje ture po kripti na Noć veštica. Ali ona ne priča da radi u kripti. "Jednostavno kažemo da radimo dole u katedrali."

Kripta nije jedini deo Morningsajd Hajtsa gde se gradi još od 1892. Izgradnja je prekinuta Prvim svetskim ratom. Crkveni brod je završen nekoliko dana pre napada na Perl Harbor, ali zbog Drugog svetskog rata radovi nisu nastavljeni do sedamdesetih godina 20. veka. U naredne tri decenije, crkva je iz romaničkog stila prešla u gotski. Visoki toranj sa kupolom je planiran ali se ne zna za kada.

"Istorija izgradnje katedrale se proteže od dva do devet stoleća", rekao je Danijel. "Pa pažljivo određujemo rokove izgradnje."

Iako nema konkretnih planova šta da uradi sa kriptom, đakon Danijel zna da želi knjižaru, suvenirnicu i kafić u modernijem severnom transeptu.

"Zamišljamo je kao katedralu 21. veka", rekao je on. "Raspitujemo se kako treba da izgleda. Ne samo fizički već i u pogledu misije."

Đakon Danijel planira da pokrene kamenorezački program obuke veterana. "To je način da im se oda počast i zahvali na službi. Mada, moraću da nađem novac za to", rekao je.

© 2018 The New York Times

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 11. oktobra. Digitalno izdanje dostupno je na Novinarnici.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.