Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Kultura

Uperili su joj pištolj u glavu, prst je bio na obaraču. Dokle je publika spremena da ode?: Razgovor za Marinom Abramović

Duhovni vođa kojem se divi je Dalaj Lama. Njegova predavanja su je naučila da prašta. "To je jedini način na koji možemo zaustaviti ratove u svetu", rekla je, "da naučimo da praštamo"
Datum: 13/02/2018

Uperili su joj pištolj u glavu, prst je bio na obaraču. Dokle je publika spremena da ode?: Razgovor za Marinom Abramović

Profimedia

Marina Abramović, na Skajpu, iz Madrida diči se štrikanim crvenim džemperom koji poručuje "ljubav pobeđuje sve".

"Nosim ga sve vreme", izgovara sa hrapavim, srpskim naglaskom. "To mi je kao pižama."

Ovako počinje razgovor u Gardijanu sa najpoznatnijom svetskom umetnicom sa ovih prostora.

"Nismo navikli da vidimo ovako opuštenu stranu avangardne performans umentice. Potpuno drugačija verzija nje može da se vidi na solo izložbi u Šon Keli galeriji u Njujorku", navodi Gardijan.

"Rani radovi", kako se izložba zove, sadrži retrospektivu 12 performansa od 1970. do 1975, u periodu u kom je umetnica, sada multimilionerka, bila bez prebijene para i živela u kolima. I sa rancem punim filmskih negativa.

"Živela sam u kolima i kamionima, čudi me da su negativi preživeli", rekla je Marina Abramović, koja je nedavno napunila 71 godinu. "Kako bi smo cenili sadašnjost, trebalo bi da se zagledamo u prošlost."

Foto Profimedia
Foto Profimedia

Ženski umetnici su imali poteškoća da se probiju tokom sedamdesetih godina prošlog veka, kada performans umetnost nije uzimana za ozbiljno. "Moja karijera traje 50 godina, a u proteklih 40, performans umetnost nije ni bila smatrana umetnošću", rekla je ona. "Imala sam neverovatno poverenje u sopstveni instinkt za preživljavanje i jako sam verovala u performans. Nikad ne možeš da odustaneš, ali kada ne odustaješ pedeset godina? Pa, to je dug period. Nikad nisam prestala sa radom."

Marina Abramović, koja je između ostalih sarađivala sa Džej Zijem i Lejdi Gagom, 2010. godine je u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku održala performans "Umetnik je prisutan", u kojem je sedela u muzeju preko 700 sati. Njena skorija retrospektiva se zvala "The Cleaner", održana u Luizijana Muzeju u Danskoj, imala je za temu čišćenje starih sećanja, dok su neka od tih sećanja ponovo prizvana u njenim memoarima "Prolazim kroz zidove".

Foto Profimedia
Foto Profimedia

Ipak, pre 40 godina, ona se borila za preživljavanje na evropskim festivalima, neuspevajući da galerijama naplati, čak i do danas.

Ta borba se vidi u delima iz tog doba. Na izložbi "Rani radovi" može se videti performans "Tomasove usne", performans u kojem je ona žiletom urezala zvezdu petokraku na stomak, bičevala se i nakon toga legla na krst od blokova leda.

U delu "Ritam 0", Abramović je stavila 72 predmeta na sto, između ostalog i napunjen pištolj i žilete, i pozvala publiku da rade sa njom šta im je volja. Sekli su joj odeću žiletima, sisali njenu krv i uperivali pištolj u glavu dok je njen prst bio na obaraču.

"Bilo je povezano sa idejom koliko daleko je publika spremna da ode, da li bi ubili izvođača ili ne", rekla je. "Stvarno mislim da bi mogli."

Nije bilo povezano sa iskorišćavanjem žena. "Nikad ne uzimam u obzir pol kada osmišljavam delo", rekla je. "Umetnost nema pol, za mene samo postoje dve kategorije, dobra umetnost i loša umetnost."

Ipak, sa optužbama za seksualno uznemiravanje protiv Harvija Vajnstina i pokretom #MeToo, pitanje seksualnog zlostavljanja je isplivalo i u svetu umetnosti, od izdavača magazina Artforum, Najta Landesmana, do njujorškog umetnika Čaka Klouza i fotografa Marija Testina i Brusa Vebera.

"Mislim da je to užasno i da je veoma tužno što ti ljudi nisu imali hrabrosti da kažu nešto u trenutku kada se to dešavalo", rekla je Abramović. "Ja ne bih čekala 20 godina da kažem tako nešto. Ono što bih htela da poručim svim tim ljudima je da ne čekaju. Veoma je važni biti hrabar u životu; inače ćete živeti potisnut život, što je užasno."

Budući da su njeni performansi povezani sa šamanskim ritualima, konzervativna desnica ih je pogrušeno protumačila kao satanizam. Njena dela su se pojavila 2016. u skandalu "Picagejt", u kojem je objavljen njen i-mejl lobisti demokrata, Toniju Podesti (bratu vođe kampanje Hilari Klinton) u kojem se pominje "Kuvanje duhova", ime jednog njenog dela iz 1996. Odmah se pretpostavilo da je to neki okultni ritual.

"Ljudi tako lako etiketiraju, plašimo se svega", rekla je. "Ja otvoreno govorim o svakoj temi prisutnoj u mojim radovima, to je bitno kako bi se razumeli i stavili u pravi kontekst."

Foto Profimedia
Foto Profimedia

Duhovni vođa kojem se divi je Dalaj Lama. Njegova predavanja su je naučila da prašta. "To je jedini način na koji možemo zaustaviti ratove u svetu", rekla je, "da naučimo da praštamo."

Ipak, gledajući sebe u prošlosti, Marina Abramović je sedamdesetih godina, uočila nešto skroz drugačije.

"Gledala sam unazad i pomislila 'ovo dete je imalo stvarno veliku viziju', veću nego što je imam sada", rekla je ona. "Nisam se mnogo bavila prošlošću, ali sam pokušala da probam da shvatim poentu i odgovorim sebi na pitanje, 'koja je moja funckija na svetu'?"

Reč je o seriji meditativnih vežbi koje je kreirala, a koje pokušavaju da testiraju fizičku spremnost i odgovore na filozofska pitanja o životu i smrti. "Nisam zainteresovana za mala pitanja", kaže ona. "Dalaj Lama mi je u tome mnogo pomogao."

Sposobnost da sama sebe učini srećnom joj je, takođe, očigledno pomogla da se oprosti od svog bivšeg kreativnog saradnika i emotivnog partnera Ulaja, sa kojim se razišla 1988. godine. On ju je tužio 2015. godine za 300.000 dolara, zbog prodaje njihovih koautorskih radova i pobedio. Neočekivano, umetnici su se našli u Indiji na jednomesečnom odmoru.

"Bilo je veoma važno za nas da zaista postanemo prijatelji i da naučim da praštam", rekla je ona. "Sva ta sranja, bio je to proces učenja i napravili smo važan posao, to je jedino važno."

Danas su Marina i Ulaj dobri prijatelji koji se dopisuju svakodnevno. "Sva mržnja me je prošla", rekla je ona. "Kao da je nije ni bilo".

Ni u 71. godini, ona ne pokazuje bilo kakve znake starenja. "Ja sam ipak performer", kaže. "To je blesavo, zato što je vreme moje generacije prošlo."

Ona radi na novom umetničkom projektu za solo nastup na Kraljevskoj akademiji umentosti 2020. godine. U međuvremenu, ona održava svoj redovni projekat, Institut Marina Abramović, koji je domaćin privremenih projekata širom sveta.

Institut je obilazio Atinu, Kijev, Sao Paolo, Istanbul i Beč. Uskoro će posetiti i svečano otvaranje bijenala u Bankoku u julu ove godine.

Od umetnika koji se seče i pravi video snimke u kojima vrišti satima, ne bi se moglo očekivati da je Abramovićeva toliko fokusirana na ljubav. Nakon suočavanja sa sopstvenim strahovima, pristup joj se promenio.

"Znaš šta?", pita Marina u crvenoj pidžami. "U životu, iskreno, ljubav je prava stvar. Ne samo da volite rad, nego da se volite, a kada ste zaljubljeni - svet je tako sjajno mesto."

 


Ukupno komentara: 2



Sva polja su obavezna.



Misa
14.02.2018 - 07:56
jaka saradnja
Sa Dzej Zijem je saradjivala tako sto je bila jedan od stotinak gostiju na njegovoj zurci i djuskala.
neidealni
14.02.2018 - 07:56
----------
..i nje, i ulaja, i dalaj lame, i performansa i ...