Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Kultura

Prva kritika serije "Senke nad Balkanom": Uverljivi povratak u doba seksa i opijuma

I "Senke nad Balkanom", nova serija Dragana Bjelogrlića, vraćanje je u prošlost. Ali i ta istorija nije problem u praćenju radnje jer su "Senke nad Balkanom" razumljive i onima sa rupama u lekcijama istorije kakav je i autor ovog teksta. Priča je smeštena u tridesete godine, u Kraljevinu Jugoslaviju, u Beograd u kome se ne oskudeva u bizarnim ubistvima, krvi, seksu...
Piše: Branko Rosić
urednik kulture u Nedeljniku
Datum: 22/10/2017

Foto promo

Sve mi se vratilo večeras. Onaj nedeljni prajmtajm iz detinjstva kada su nas u 20h čekale TV serije posle čije je odjavne špice otkucavala depresija kraja vikenda koje nismo bili svesni. Pranje zuba, pidžama, odlazak u krevet jer sutra je novi školski dan.

Čoveče, koliko nisam palio televizor nedeljom u 20h zbog domaće serije. Večerašnje okretanje RTS-a je kao šarganska osmica - vraćanje u prošlost.

To je Beograd u kome ratuju opijumski karteli, elita praši narkotike ili natapa grla dobrim pićima nasuprot sirotinji koja je valja u kaljuzi Jatagan male u kojoj caruje sve sa one strane uključujući prostitutke, makroe i uboge likove s ruba društva. Da li se ovde menjaju stvari, pa i ako se menjaju, simbolika i paralele sa aktuelnom Srbijom je stravična i poražavajuća. Tu su i naravno ubistva ali ne popularne pevačice već svih koji su na ovaj ili onaj način povezani sa drevnom relikvijom - Longinovo koplje (koplje kojim je Isus proboden na krstu) - kojoj se pripisuju mistične moći.

A gde je zločin tu su i inspektori - pedesetogodišnji inspektor kriminalne policije Andra Tanasijević Tane (Bjelogrlić) i njegov novi saradnik, mladi forenzičar Stanko Pletikosić (Kuzmanović). Oni su "True Detective" Kraljevine Jugoslavije i predratnog Beograda. I tu je ispoštovan krimi žanr. Glavni detektiv rasturen privatnim životom koji brzo povlači kako čokanjče tako i revolver. Nasuprot njemu, tu je "doktor Votson" - Pletikosić koji jeste štreber ali u poslednjim kadrovima se upusti u divlji seks u kasabi Jatagan-male i u tom kadru je u porodičnom gledanju serije moguće i ono - "Sine idi operi zube" ili "Jesi uradio ti onaj domaći?"

Za razliku od mnogih domaćih režisera, Bjelogrlić sigurno vodi radnju, kombinuje stereotipe svojstvene žanru i sve je, što je najvažnije, uverljivo pa i otkačeni doktor u mrtvačnici dostojan svih otkačenih medicinara u svim ograncima franšize CSI.

Kao i u Montevideu, i ovde Bjelogrlić na neki način romansira građanski Beograd koji se davi u seksu i opijumu, ali šta bi drugo radila ta ekipa sa tada toliko slobodnog vremena bez kladionica, prenosa Premijer lige i bez interneta.

Tu je i VMRO, mladi advokat Ante Pavelić i Rusi, koji nisu došli migovima u Batajnicu već na konjima bežeći od komunizma u "majčici" Rusiji.

Prva "dupla" epizoda je osvežavajuća za domaći žanr TV serija. Pišem nakon kraja "pilota" ali nisam sasvim rasterećen nekadašnje depresije kraja vikenda. Jer nedelja je uvek dedlajn, da li od zvona prvog školskog časa u ponedeljak ili od krajnjeg roka za predaju ovog teksta.

Ukupno komentara: 26

Sva polja su obavezna.

Kulturan Srbin
22.10.2017 - 23:16
Radost za komuniste i ustaše
Serija je mastavak prikazivanja Srba na Kusturičin način, kao primitivne rulje sa Balkana, sa malo drogirane beogradske elite! Komunisti i ustaše se raduju, jer je ovakva serija potvrđuje njihovo mišljenje, da je takva primitivna Kraljevina morala da propadne.
Zoran
22.10.2017 - 23:17
Slika prošlosti
Ovako ispade da je Srbija, Beograd bio preplavljen razvratom. Kome šta u glavi, to i na film stavlja. Da li tu ima mesta jednom normalnom sloju građanstva, porodičnim ljudima? Očito da nema, jer ne želi se prikazati ga ima i danas. Sakriva se, a favorizuje ono što je dno, a sve to pod floskulom da film prikazuje realnost. Film ima edukativnu svrhu, inače odosmo u destrukciju. Da, u redu je da se u nekoj sceni vidi razvrat, ali ako to bude 95 posto filma, loša je poruka.
Aye-aye
23.10.2017 - 01:19
Rosiću
Ovaj tekst je kritika? Ne bih znao da ne piše u naslovu.
Ana
23.10.2017 - 10:02
Bravo za Bjelu!
Sve sami moralizatori i dušebrižnici...
Milica
23.10.2017 - 10:02
Dobro a ima i lošeg
Sinoćni početak \"Senke nad Balkanom\" najavio je seriju koja bi mogla da drži pažnju gledaoca pod uslovom da se ne desi pad u ritmu drame i gubljenje daha usled velikog zalogaja. Nadam se da se to iskusnom Bjelogrliću neće desiti. Krimi serija za početak sasvim dobra: svaka periferija ima svoje \"zmajeve\" i sve periferije na svetu su zbog toga pitoreskne i imaju slićne priče i glavne junake. Što se blata i periferije tiče, imamo i danas toga na pretek (koliki deo Beograda još uvek nema kanalizaciju?). Potpuo mi je nevažno da li se radnja odigrava u Beogradu ili bilo kom drugom gradu na Balkanu, tridesete godine su u celoj Evropi bile dekadentne pa zašto ne bi bile i ovde. Ljudskog šljama je uvek bilo i biće. Pritom, da podsetim, da je Beograd izmedju dva rata imao veoma, veoma dobar i razvijen kulturni život po ugledu na Evropu. Ono što mi je vizuelno strašno zasmetalo je što kamera u širokim kadrovima \"hvata\" novu arhitekturu u nekoliko navrata. Nisu to baš ni tako kratki kadrovi. Zar u eri digitalizacije i razno-raznih tehničkih mogućnosti nije moglo de se nešto u tim kadrovima prekomponuje, da se montažom neutrališe i očisti moderna arhitektura ? Naravno da kad se udubite u epohu 30tih, refleks moderne arhitekture sedamdeseti-osamdesetih jako zapara oko. Ako serija , kao što je Bjelogrlić najavio , ima težnju da se prikazuje svuda po regionu i šire, trebalo je obratiti više pažnje na scenografske detalje: kulise su toliko traljavo sklepane da se vidi i sa razdaljine od 3m od tv ekrana To su nedopustivi profesionalni propusti. Traljavo, traljavo.
Ксенија
23.10.2017 - 10:02
Одвратно
Одвратно!
Zoran KG
23.10.2017 - 11:06
Čitanje još uvek nije zabranjenp
Kad bi ,,fini i kulturni,, Srbi malo nešto i pročitali ,sem Informera, i gledanja Farme i ostalih bljuzgotina,onda bi videli u svojim glavama pravu sliku Srbije iz tog vremena.A većina ne vidi ni pravu sliku sadašnjosti.Više veruje srpskim medijima, i prevarantima i ološu koji ih zasipa lažima svakodnevno,nego svojim očima.
Miroslav
23.10.2017 - 12:35
Šuplje i bez konteksta
Dovoljno je samo malo pogledati kontekst svih značajnih dobrota koje su prognani Belogardejci doneli u Srbiju, pa shvatiti koliko je ovo , ulično podilaženje vremenu površnosti i prostote...... Jako bi bilo zanimljivo da je režimski Bulajić, progovorio o istim stvarima iz svog vremena u koje je umešan a ne posezao za vremenom o čijem kontekstu.....tendeciozno neće da ima pojma...... Dovoljno je da se kao glumac, jer je to po zanimanju i ništa više, raspita o doprinosu Jurija Rakitina kulturi Srbije... Ni jedančovek, samo neke njuške u seriji...... OGAVNO.
Bojan
23.10.2017 - 12:35
Kritika
Aye-aye... A gde to pishe da kritika mora biti negativna ?
toma
23.10.2017 - 15:30
stari beograd
Bjelogrlic po meni krupno koraca ka novim stremljenjima u Srpskoj kinematografiji ! U ovoj prvoj epizodi , Bjelogrlic nas drzi sve vreme pored ekrana , tako da prvi put posle duzeg vremena nisam ustao sa mesta ! Upecatljivo opisuje tadasnji zivot u Beogradu , kao i politicku situaciju u SHS ! Razvrat , siromastvo , sve je to lepo i nenametljivo prikazano ! Sa nestrpljenjem ocekujem sledece epizode ! BELA SRECNO !!!
Bora
23.10.2017 - 16:34
Meni je to glupo
Kada je jedan čovek pisac scenarija, režiser, glavni glumac i producent, onda to potone u ovako nešto. Prema autoru, u Beogradu su carovali droga, perverzije, alkohol, prevare, ubistva, kriminal svih vrsta i ruska i makedonska mafija. Sve to začinjeno golotinjom, vulgarnošću, arogancijom i mitom. To sve zajedno treba da bude mamac za gledaoce. Uz to, likova je suviše, dijalog često nerazumljiv, a autor dominira svojim iskustvom, prezirom i porocima. Kao što rekoh, to sve zajedno, meni je glupo.
Bane Milovanović
23.10.2017 - 16:35
Bolje od goreg
Kome se ne dopada, ima izbor. Mirjana Karanović, Anđelina Džoli, Đuričko...
Mefisto
24.10.2017 - 10:32
Da je eng serija
Svi obožavaju i odjednom najbolje znaju istoriju i sve detalje. Da je serija engleska ili američka svi bi bili oduševljeni i scene im ne bi smetale. Serija prati dešavanja u izabrano istorijskom periodu ali nije istorijska,treba shvatiti da će biti činjenice ali i da će biti izmišljenih likova i dela. Zanima me,vi što kritikujete,da li vas se svidela serija J.Bajić? Tada bi neke stvari bile jasnije. Ovako ne razumem potrebu da pljujete sve što je drugačije...
aleksandar
24.10.2017 - 10:33
dobra serija
to sto nekima smeta Bjelin i Kustin realizam...Sterija je davno opisao u delu u kojem se pominje tikva.....a stara blakansko kineska poslovica kaze ...vid`la zaba da se konji potkivaju.....dobra domaca serija koja me za pocetak nije klistirala sa scenarijem.....verovatno ce toga biti na sredini serije.....ali ako bude minimalno...progutacu.....i pob ogu postujem misljenja na racun scenografije i kostima....radnje glume...suprtona i kriticna.....ali dosta bre vise sa provincijalnim glupiranjem po kome srbiju treba oslikavati u superlativima....a cim nesto ne valja edukativno uklanjati......po tom (prazilukovickom) arsinu u skandinavske zemlje covek nikada ne bi smeo da kroci jer su u njihovim krimi serijama svi morbidne ubice pedofili i zli.....postoji nesto sto se zove umetnost i zaplet u krimi seriji....alo bre
Danka
24.10.2017 - 10:33
Realnost
Ovima kojima smeta sto su gledali eksplicitne scene razvrata,seksa i opijanja iz tridesetih godina proslog veka, mogu slobodno da promene na tv pink i tv happy, gde iste takve scene mogu da gledaju uzivo. Isti ti ljudi koji moralisu o tome kako njihova deca, zaboga, ne trebaju u tom terminu da gledaju takve scene, toj svojoj deci dozvoljavaju da prate raznorazne zadruge, parove u kojima ima takvih scena, psovki, alokoholisanja i razvrata...nazalost uzivo i realno, nasuprot glumi i odlicnom autorskom delu naseg Bjele. Svaka cast za seriju!
lilit
24.10.2017 - 10:33
Bravoo
Konačno nešto pametno na RTS, samo tako..... A kome se ne sviđa, knjige u ruke pa neka obnovi gradivo.
Djordje
24.10.2017 - 10:33
Superlativ
Ekstra serija glumci na visini zadatka,sa nestrpljenjem cekam nastavak.ziveli!
Milos
24.10.2017 - 10:33
Fikcija
Ne znam zašto se pojedini komentatori hvataju za \"Pa jel on nas tako predstavlja\", \"Nije tako bilo u Bgu tih godina\"... i ne znam šta sve već. Postoji nešto što se zove i fikcija, onda sakrivena poruka, osvrt na današnje vreme.
Jadranka
24.10.2017 - 10:34
Mnogo hteo, mnogo započeo
... a malo šta pokazao. Osim slike opšteg razvrata, ispade da je Beograd toga doba bio podzemlje sa obje strane, i odozdo i odozgo. Leksika junaka je posebna priča. Radnja s početka dvadesetog, a leksika iz dvadeset prvog vijeka, iz savremenog Beograda. Nevješto!
Miša Ub
24.10.2017 - 10:34
Nastavak blaćenja naše prošlosti
Težnja zapada je da nas prikaže kao divlji narod nedostojan i nezreo za samostalan opstanak, ova serija očigledno to i uspeva. Svi znamo da u svakom društvu postoji raslojavanje, ali to nije slika prošlosti koju treba evocirati, Srbija je imala obrazovane ljude, građansku klasu, kulturu, koja nije mnogo zaostajala od Evropske, to treba prikazati svetu, a ne blato jatagan male!!!
Пеђа
24.10.2017 - 13:09
Слободан пад
\"Сенке над Балканом\" имају идеалну ликовну потку стрипа, угушену ограниченом сценографијом 1.епизоде. Уз честитке аутору за бриљирање у улози инспектора Танета, сат и по времена сам се труцкао у зарђалом времеплову гледајући исиловани историјски ријалити у којем се обавља цеђење и проваљивање чирева. Прослава декаденције и Таме, на радост свих који српски културни простор сматрају никад постојећим, или тек депонијом. Упадиво видљиви трагови одрастања на титоистичким стероптипима.
sneyana
25.10.2017 - 13:38
Beograd
Bjela, režiser, jaran.........čemu?
Željko
26.10.2017 - 01:16
Tridesete
U seriji Senke nad Balkanom radja se odvija 1921-1928 u prvoj epizodi, dakle dvadesetih godina u Kraljevini SHS, jos ne Jugoslaviji.
Željko
26.10.2017 - 01:17
Tridesete
vihor
01.11.2017 - 10:24
opdakle scenario
šta je problem da se zna da je scenario sadržan u knjizi Nenada Novaka Stefanovića: Ubistvo u Kapetan Mišinoj, Laguna, 2016
Филип
01.11.2017 - 14:16
@Зоран
Бјелогрлић је у Монтевидеу такође представио 30-те године, и један културан Београд па тај коментар \"Шта је некоме у глави то у филм стави\", само показује његову објективност и професионализам, али то не мења чињеницу да као и данас док вам снс маже очи као некад комунисти, дешава се нешто и мимо тога, а то је управо ово што је приказано у серији на шта и данас многи окрећу главу. Вама којима се не допада мало искривљености људске душе и реално стање ствари идите гледајте Бајића.