Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Original

Profesor Miodrag Zec: Hajde da najbolji ne stradaju prvi

Jedan od najboljih srpskih ekonomista, redovni i omiljeni profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu u intervjuu za Original, pričao nam je zašto je važno da se lestvica ne spušta, zašto je još fakultet ostao kao poslednja odbrana obrazovanja, pošto su osnovno i srednje totalno devalvirani, kako treba da se uči, zašto najbolji studenti ne treba da odlaze...
Razgovarala Ana Mitić
Datum: 03/01/2017

Profesor Miodrag Zec:  Hajde da najbolji ne stradaju prvi

Foto: Igor Pavićević

Dok smo čekali profesora Miodraga Zeca u njegovom kabinetu na Filozofskom fakultetu kako bismo uradili ovaj intervju, njegov asistent je pregledao kolokvijum koji su studenti nedavno polagali. Kada se pojavio profesor, prvo što je pitao bilo je: „Kako su uradili?" Asistent mu saopštava da je trećina studenata prošla, što je, konstatovaće zajedno, prilično dobro. Jer Zec je od onih profesora koji i dalje drže lestvicu visoko.

"Daj mi da pogledam rad studenta koji je najbolje uradio", kaže asistentu. I dok mu dodaje papir, asistent pokazuje: "Čak je i rukopis kao iz bukvara."

"Neki kažu da smo prestrogi, ali mi držimo kriterijume", govori nam jedan od omiljenih, često citiranih profesora, sklon primerima i poređenjima ne bi li razotkrio i približio suštinu problema, zbog čega se njegove izjave dugo prepričavaju, a ekonomski laici, poput mnogih nas novinara, vole da pozovu Zeca da im kaže onako kako stvarno jeste, a ne kako ekonomski stručnjaci hoće da zabašure. U intervjuu za Original, pričao nam je zašto je važno da se lestvica ne spušta, zašto je još fakultet ostao kao poslednja odbrana obrazovanja, pošto su osnovno i srednje totalno devalvirani, kako treba da se uči, zašto najbolji studenti ne treba da odlaze i kako umesto da ih sačuvamo, kao što seljak najbolje tele i najbolji paradajz čuva za sebe, mi dozvoljavamo da nam ih uzmu.   

 

Budućnost svake zemlje zavisi od ulaganja u mlade i obrazovanje. Vaša izjava da seljak najbolje tele čuva za sebe, a mi 10 najboljih učenika Matematičke gimnazije damo strancima, često se citira. Kakva je naša budućnost sa lošim đacima i lekarima koji treba da nas sutra operišu, a platili su ispit?

Problem malih zemalja, a mi smo mala zemlja, jeste što su njeni resursi ograničeni. A stanovništvo je ključni resurs. Jedna je stvar kada vi iz jedne velike zemlje, Indije, Kine, izvadite milijardu ljudi, vi statistički morate imati mnogo potencijala. Zato Srbija mora da ima izuzetno dobar sistem identifikacije talenata i ljudskog kapitala i da ih neguje, sa svrhom šta će sa tim ljudima. Nažalost, mi smo potonuli u mantru koja nam je nametnuta, da možemo da se razvijamo na bazi golog fizičkog manuelnog rada, a mi nemamo potencijal za to. Za privlačenje investitora ne traži se znanje već manipulativni poslovi i obuke za 15 dana. A onoga koga školujemo 15 godina i pokaže talente, dajemo. Koliko ima rasnih matematičara na 10.000 rođene dece? Nema ih mnogo. I onda ti to tako ne štedeći daješ i oni ti prvo te uzimaju, a vraćaju ti prljavu industriju. Tako da to na duži rok ne može da bude dobar izbor.

 

U čemu je naš najveći problem kada je reč o obrazovanju?

U čemu je tajna i moć Engleza i Škota i zašto su oni ti koji osvajaju svet, a drugi su osvojeni? Kad su smislili parnu mašinu, smislili su da trajno proizvode energiju. Nisu čekali vetar. Kad je došlo do tehničkog progresa, rekli su „mi smo malo stanovništvo, ali ćemo iz Indije pobrati sve talente i dovesti u Kembridž". I danas tamo imate više Indijaca. Kad jedna mala Srbija uđe u tu igru, i jednog vrhunskog inženjera i lekara sa 30 godina da na specijalizaciju, da mu sve, i onda on ode u Nemačku ili Englesku, a znam mnogo takvih slučajeva, šta si onda dobio? A istovremeno nekritički upisuješ i daješ diplome, a ne znanje, masi stanovništva koja zauzima važne državne položaje. Ti truješ sopstveni narod. Ono što Englezi rade drugima, mi to radimo sebi. E to je naš problem. Mi imamo tiraniju analitičara nad sistematičarima i parcijalnog znanja nad celovitim znanjem.

 

Kako i od koga bi trebalo da učimo?

Kalemegdan je nacionalni simbol Srbije i ima prostora da se napravi nacionalni memorijal, kao što Mađari imaju Arpadov trg i tamo su svi koji su zadužili Mađarsku. A ovde spomenike diže ko gde hoće, ko se skupi kao građansko udruženje, jedna ulica ima sto naziva, GPS ne može da nađe... Ideja nije jasna. I kad - vizuelno - vidite jednu državu, vi vidite kako je postavljena. Kad vidite Beč, vi vidite kako svojom pojavom simbolizuje vrednosti tog društva. Kad uzmete Vašington, on simbolizuje Ameriku. Sve ulice se zovu po državama, pa imate dve glavne ulice koje idu od Linkoln memorijala do Kongresa, koje se zovu Independent i Constitution, i to je Washington Mall, i to je srce američke države, i šta je u tom srcu - vojska i znanje. A ovde je prosto jedan razvojni košmar, pa je tako i u obrazovanju i u politici, u svemu. Nedostaje vizija i samo se ide linearno. I ovo malo vrednosti što imamo - proćerdamo. Nije nam to važno. U Francuskoj znaš šta je „Hotel de Vil", šta je crkva, šta je železnička stanica... to su simboli nekoga trajanja. Isto to znaš u Italiji, u Austriji. Ti ovde državne ustanove ne možeš naći. To je simbol toga što nema trajanja. U Nemačkoj imate male univerzitete i ako nemaju dovoljno studenata da upišu, sačekaće sledeću godinu. Kao kod berbe grožđa - nije rodilo, ali neće zatvoriti univerzitet. Ovde imate kao poplave - proizvedeš pa ne znaš šta ćeš posle sa njima. Ima li smisla dati trista, četiristo hiljada dolara za školovanje lekara i najbolje pustiti da odu, a ne dati im šansu. 

 

Kako mladima danas može da se pomogne?

Da biste imali 30.000 reči, morate da pročitate 10-15 najvećih dela. Sve se svelo na neko prizemno znanje, svi misle da znanje mogu lako kupiti. Mislite li da Google u datom momentu neće biti isključen? Pa pola ljudi ne zna tablicu množenja. Čekaš ujutru mejl da dobiješ instrukcije šta ćeš tog dana da radiš. Pitam nešto studenta, a on mi kaže „čekajte, fali mi digitron". Pa ako isključe Google, pola ljudi u Aziji neće znati da se vrati kući. Samo će biti „switch off". Oni koji vode države ne shvataju da moraju imati neki svoj alternativni sistem. Tako gubiš mogućnost da se sam razvijaš. Zamislite da lekar operiše i kaže „ja ću da izguglam kad otvorim stomak gde je bubreg". Problem je trivijalizacija znanja. I zato su onih 10 najboljih o kojima sam govorio otišli na Kembridž, a mi smo dobili rijaliti šou i plaćamo taksu za to. I to je napravljeno i za njihovu rulju dok njihova elita kaže „ovi što prave bombe su kod nas značajni".    

 

Država je kaznila srednju klasu, rekli ste jednom prilikom. Ko je danas srednja klasa i imamo li je uopšte?

Da li mi možemo da damo stipendije za 50 lekara da odu u Hjuston da nauče da operišu srce? Jedna operacija je skuplja nego sve njihovo školovanje. I da ih obavežemo da posle dođu ovde. Ne možemo očekivati da jedan lekar radi za 400 evra, a da se u upravnom odboru nečega, što ne znamo šta je, dobije 10.000 evra, isto javnog novca. Znamo da nešto košta koliko košta. I da se doktor formira 20 godina, da je to proces proizvodnje i da to nije isto kao lepiti plakate. Ta se klasa tanji i to se može dokazati, a jedna mala finansijska elita sve kontroliše. Imamo na stotine primera kako država kažnjava srednju klasu. Imate politiku da srednja klasa bude predmet političkog plena, pa ide linearno smanjivanje plata, pa kad dođu pred šalter samo što ne pucaju na njih, pa smišljaš procedure... Čemu one služe, čemu služi da svaka dva meseca nešto menjamo? Kakva je to uređena država u kojoj je izvaditi ličnu kartu, vozačku ili zameniti zdravstvenu knjižicu ravno forsiranju Kajmakčalana?

Imamo na stotine procedura koje su besmislene, a onda neko smisli da tako zaradi 400 dinara i da ima neki prihod. Onda je najbolje, ako je to biznis, da se svako jutro vadi lična karta i da bude rentabilno. Zato što se kao društvo bavimo najgorima, a ne najboljima. Ne zaseda Nastavno veće u gimnaziji da vidi šta će sa pet najboljih i kako njima da pomogne, već da popravi ocene tridesetorici najgorih. I ta bazična stvar se prenosi na čitavo društvo. I ovo je osveta loših đaka. I to tako traje i narod to voli. 

 

CEO INTERVJU U DVOBROJU ORIGINALA KOJI DOBIJATE NA POKLON UZ PRAZNIČNI BROJ NEDELJNIKA

 


Ukupno komentara: 13



Sva polja su obavezna.



SHOULDISTAYORSHOULDIGO
04.01.2017 - 11:14
Ovakvi i onakvi
Svaka rec koju je profesor izgovorio je vredna paznje i postovanja! Jos da OVI to hoce da cuju... A tek kada bi nas ovakvi ljudi vodili, umesto OVIH...
Milisav Petrovic
04.01.2017 - 11:15
Ekspert profesor Zec
Profesor Zec je izuzetno šarmantan, slikovit, ali nikada niti jedno rešenje neće predložiti za izlazak iz teške ekonomske krize. I ne može, nikada nije bio u praksi, priča na bazi utisaka o kojima ne treba raspravljati. Neka da rešenje kako da se smanje sve poreske stope, kako da se poveća zaposlenost, izvoz, standard - ne, to nikada nećete čuti od profesora. Na žalost, one koji znaju, imaju rešenja, vi ne želite da intervjuišete. Pozovite profesora Komazeca, Branka Dragaša, Dragana Radovica, po tačkama će vam obrazložiti svu katastrofu koju dobijamo od \"suficita deficita\" ili \"deficita suficita\" i još mnogo toga.
tatjana
04.01.2017 - 11:15
bas zanimljivo.
Upisala sam pre 14 godina privatni fakultet i Ekonomiju mi je drzao profesor Zec. Drzao je najnejasnija predavanja ikada, bukvalno beskorisna, a na ispitu koji je bio pismeni rekao da svi studenti izvade knjige i prepisu. To su upravo i uradili svi studenti osim mene (koja sam jedina dobila 8 i dan danas se ponekad pitam da li je pregledavsi moj rad pomislio da sam nesposobna i da prepisem iz knjige za 10. Njegov potez je bio ponizavajuci jer nam je time rekao da misli da smo beznacajni. Nemam nikakvo postovanje prema njemu.
Peca
05.01.2017 - 11:14
@Tatjana
Tatjana, a zašto ti nisi lepo upisala državni fakultet, pa da tamo stekneš prava znanja. I ptice na grani znaju čemu služe privatni fakulteti, pa si to znala i ti. Naravno, da se diploma stekne bez imalo truda, a za znanje - ma ko te pita. Sad ovde prosipaš bisere, kao i većina bivših studenata kvazifakulteta. Kao, svi su prepisivali i ništa nisu učili, samo sam ja htela ali mi nisu dozvolili. Pretpostavljam da radiš u nekom javnom preduzeću ili ustanovi, a diploma ti je bila potrebna zbog napredovanja. I sad si se našla da ti ocenjuješ stručnost profesora Zeca. A i ako je tačno to što si napisala, profesor Zec je samo sledio instrukcije vlasnika fakulteta i očekivanja studenata koji su takav fakultet upisali. Za razmatranje je samo to da li je bilo moralno od profesora Zeca da prihvati takav angažman i, na neki način, ponizi sebe.
Sociolog
05.01.2017 - 11:14
Iskustvo iz prve ruke
Molim vas, prestanite da velicate ovog coveka. Ako izuzmete sarm, predavanja su mu besmislena i beskorisna, jer uprkos onome sto izjavljuje po novinama, ne ulaze ni najmanji trud da prenese znanje na studente. A autor clanka neka se raspita malo vise o u tekstu pomenutom \"asistentu\". Predlazem da odradite seriju intervjua sa studentima (trenutnim i bivšim) profesora Zeca i asistenta mu,pre nego sto mu ponovo posvetite hvalospev.
vlada
05.01.2017 - 11:14
Ej Srbijo
Izgleda da u Srbiji nema više ni onih koji mogu da shvate šta profesor Zec govori
ljubiša
05.01.2017 - 11:14
priznaj
Profesore : poštujem vas vrlo kao kritičara i erističara ali kao deo elite vi morate biti konkretniji. Morate priznati naglas da vas je sramota što vam je predsednik države primitivac, nacionalista i neobrazovan čovek. Morate isto tako reći da vam je premijer lažov i da nema pojma sa ekonomijom. Kad to prelomite preko jezika onda krenite sa konkretnim rešenjem za srpsku ekonomsku i moralnu agoniju.
Wrong
05.01.2017 - 11:15
Analiza bez rešenja
Sve je profesor u pravu. Al nije mi jasno da profesor sa Filozofskog fakulteta bez obzira što predaj neki ekonomski predmet visi po medijima nonstop i daje svoje misljenje, a naravno, bez dana iskustva u realnom sektoru . Pa gde su ti vajni profesori sa Ekonomskog faxa da daju predlog rešenja ovog ovakvog stanja. A da, isti su kao i Zec - sve u teoriji znaju, al kada u praksi treba nesto uraditi - tu su u problemu jer ne znaju kako znanje koje imaju primeniti.
05.01.2017 - 11:15
Za Tatjanu
To je uradio jer ste studenti privatnog fakulteta..vama znanje i ne treba..jasno vam je pokazao sta misli o tome, i nije ga briga, vasa diploma kao i svi ispiti placena je skolarinom..verovatno coveka bilo sramota da se bakce vasim neznanjem pa pustio prepisivku, neki ce bar tako otvoriti knjigu..on svakako MORA da vas pusti, to su pravila, pa bar da cita smislene stvari..podelivsi desetke ismejao je ceo koncept privatnih smesnih fakulteta..i neka je.Pozdrav.
Zora Acimovic
05.01.2017 - 17:54
Svaka cast profesore!
U vreme naseg studiranja,a tu smo po godins,taicili smo se ko ce poloziti vise I bolje ispita a ne ko ima para da plati ispit a I diplpmu na nekom ? fakuletu. Srecom deca su mi zavrsila. drzabne fakiltete,ali jedno uzeli stranci, nema ovde mesta , tuzno!
tatjana
06.01.2017 - 10:44
hvala, takodje.
Ako profesor Zec zeli da ismeva koncept privatnih fakulteta, neka se onda ne zaposljava na njima. Drugo, bio je jedini profesor na tom fakultetu koji je ikada uradio ista slicno. Ja razumem da svi znaju za te kioske na kojima se kupuju diplome, ja i osobe koje su sa mnom studirale nismo znali pa smo ucili. Znate koliko puta je pola studenata palo na nekom ispitu? Nisam upisala drzavni fakultet jer ni jedan nije imao smer koji je mene zanima a ovaj privatni je imao. Radim u sedmoj struci od onog sto sam zavrsila i nemam veze sa drzavnim poslom niti sam ikad imala - za razliku od gospodina Zeca recimo.
Dejana
07.01.2017 - 05:23
Konkretno
Je predložio da država ne pušta najbolje studente državnih univerziteta, čak i svoje stipendiste, a zaposljava preko veze lošije od njih.
Student
17.03.2017 - 08:27
Zabavno
Kao student kod profesora Zeca i njegovog \"asistenta\", mogu da potvrdim da je tačno sve što neki u komentarima govore. Profesora Zeca baš briga za studente, što on često otvoreno i priznaje, doduše uvijeno u neke glupave priče i izgovore. Iz istih razloga odbija da pomogne studentima i obuzda svog \"asistenta\" koji već godinama teroriše studente, ponovo koristeći šarmantne izgovore i smeh kako bi opravdao ono sto radi. On je medijska ličnost i svi mu konstantno pišu hvalospeve, osim studenata koji studiraju kod njega. Valjalo bi da ga o tome jednom intervjuišete, i videćete kako će početi da kroz smeh ponavlja priče kako je on \"star i nežan čovek\" i kako \"ne može on da se bakće sa studentima i ispitima, to će uraditi O.R, on je mlad, hehe\". Njemu je to smešno, a nažalost verovatno bi bilo i javnosti, i svima ostalim koji neće dobiti nervni slom pokušavajući da polože taj predmet koji važi za \"crnu rupu\" na filotofskom fakultetu, i na kojem svega nekolicina studenata iz cele generacije prođe nekim čudom, dok ostali (od kojih mnogi nisu loši studenti, naprotiv, među najboljima) padaju i vuku ga godinama.