Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Mythbusters

Ne, japanski mašinovođa nije izvršio harakiri zbog kašnjenja voza

Koren srpskog urbanog mita o samoubistvu zbog nepoštovanja reda vožnje verovatno leži u tragediji Sanadorija Šimujame (1901--1949), prvog predsednika Japanskih železnica, koji je, kako se smatra, pod voz skočio zbog otpuštanja oko 30.000 železničara, a ne zbog kašnjenja
Piše Branko M. Žujović
Datum: 11/05/2017

Ne, japanski mašinovođa nije izvršio harakiri zbog kašnjenja voza

Sadanori Šimoujama

Od detinjstva me prati urbani mit o japanskom mašinovođi koji je, navodno, zbog bezazlenog kašnjenja voza od jednog jedinog minuta izvršio samoubistvo. Taj mit bio je nezaobilazna usmena lektira svih generacija stasalih u SFRJ, takoreći nacionalni antiportret. Očigledne manjkavosti mentaliteta vidale su se pričom o tuđoj preteranoj revnosti.

Živeći proteklih pet godina na Dalekom istoku, u Pekingu, nisam odoleo a da malo ne zavirim u komšiluk i istinitost ove, u Srbiji široko rasprostranjene priče.

Uz pomoć kolegine supruge, rodom Japanke i nekolicine japanskih kolega, češljao sam japanski internet, kad god bi ovi imali vremena. Pogađate, osim nekoliko vesti o ranijim samoubistvima mašinovođa u Japanu i Južnoj Koreji, nakon nesreća sa ljudskim žrtvama u kojima su učestvovali, sa vlastitom krivicom ili bez nje, nisam pronašao ništa.

Nijedan Japanac kog sam sreo nije znao ništa o starom mašinovođi samurajskih nazora koji je skretnicu svog života zauvek pomerio prekomernom primenom šeste i sedme vrline "Bušida" (meijo - čast i čugi - dužnost, lojalnost).

Štampa je, doduše, zabeležila sličan slučaj, ali novijeg datuma. Oktobra 2001. obesio se 44-godišnji japanski mašinovođa zbog kazne koju je morao da podnese nakon kašnjenja voza od 50 sekundi koje nije skrivio. Iako mu je voz kasnio zbog signala, a ne zbog njegove aljkavosti, Zapadnojapanska železnička kompanija naložila mu je bila da pohađa dopunske časove, što čast ovoga nije podnela.

Samoubistvo zbog časti ("sepuku") u Japanu nije retkost. Tako su samoubistvo zbog časti izvršili direktor "Japan erlajnsa" Hiru Tominaga i inženjer Susumu Tadžima, zbog nesreće na letu 123 koja se dogodila avgusta 1985. godine. Samoubistvo zbog časti izvršio je i ministar Tošikacu Macuoka 2007. godine, zbog istrage koja je protiv njega vođena u vezi sa skandalom sa troškovima.

Pre tri godine, oko 70 Japanaca svakog dana je oduzimalo sebi život. Najčešći razlozi za samoubistva u toj zemlji su gubitak posla, depresija i društveni pritisak.

Ubedljivo najveći broj samoubica čine muškarci. Među japanskim samoubicama najpopularnije su železničke stanice "Čuo lajn" (između Tokija i mesta Takao) i Šin-Koiva u Tokiju.

Kako stvari stoje, koren srpskog urbanog mita o samoubistvu zbog nepoštovanja reda vožnje verovatno leži u tragediji Sanadorija Šimujame (1901-1949), prvog predsednika Japanskih železnica, koji je, kako se smatra, skočio pod voz zbog otpuštanja oko 30.000 železničara, a ne zbog kašnjenja voza.

Sa samoupravljačkog kolena na samoupravljačko koleno, okolnosti te tragedije s vremenom su izbledele, pa su na kraju izmenjene.

U Titovoj Jugoslaviji bilo je, naime, skoro nezamislivo dobiti otkaz na poslu, a vozovi su kasnili toliko da niko nije primetio da je i poslednji prošao.

 

Ukupno komentara: 0


Sva polja su obavezna.



Sva izdanja