Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Magazin

Kako treba da vežbate da biste podmladili telo

Studija objavljena ovog meseca na temu ćelijskog metabolizma pokazuje da određene vrste treninga mogu predstavljati efikasan odgovor na ono što godine čine našim ćelijama
Datum: 19/04/2017

Kako treba da vežbate da biste podmladili telo

Foto: Profimedia

Kada telo stari, promene se dešavaju čak i na ćelijskom nivou. Ali šteta koja nastaje u ćelijama starijih mišića naročito je velika, pošto se one ne regenerišu tek tako, već postaju slabije zato što broj ćelijskih mitohondrija koje proizvode energiju progresivno opada.

Studija objavljena ovog meseca na temu ćelijskog metabolizma pokazuje da određene vrste treninga mogu predstavljati efikasan odgovor na ono što godine čine našim ćelijama.

Vežbanje, kao što svi znaju, dobro za ljude. Ali naučnici imaju začuđujuće malo informacija o tome kako vežbanje utiče na ćelije, te kako taj uticaj umnogome može zavisiti od aktivnosti i starosne dobi.

Zato su istraživači sa klinike u Minesoti nedavno sproveli eksperiment koji je uključivao ćelije 72 zdravih, ali neaktivnih ljudi mlađih od 30 i starijih od 64 godine. Nakon što su im izmerene sve neophodne reference - nivo šećera u krvi, aktivnost gena i stanje mitohondrija u mišićnim ćelijama - volonterima su nasumično dodeljeni različiti režimi treninga.

Neki od njih imali su ozbiljne treninge nekoliko puta nedeljno, neki treninge kratkog intervala tri puta sedmično na sobnom biciklu, neki su pedale motali umerenim tempom po 30 minuta nekoliko puta nedeljno, a drugim danima dizali tegove. Jedna grupa učesnika nije uopšte vežbala.

Posle 12 nedelja ponovljeni su laboratorijski testovi. Opšte stanje bilo je značajno bolje: svima je poboljšana kondicija, a regulisao se i nivo šećera u krvi.

Bilo je i očekivanih razlika. Oni koji su vežbali sa tegovima, dobili su na mišićnoj masi, a oni koji su praktikovali intervalne treninge dobili su na izdržljivosti.

Ali ono neočekivano otkriveno je tokom biopsije mišićnih ćelija. Među mlađim učesnicima koji su vežbali u intervalima, nivo aktivnosti izmenjen je kod 274 gena, u poređenju sa 170 gena kod onih koji su vežbali umerenije, i 74 kod onih koji su dizali tegove. Među stariji učesnicima, skoro 400 gena radilo je drugačije, u poređenju sa 33 kod onih koji su dizali tegove i samo 19 kod onih koji su vežbali umerenim tempom.

Veruje se da mnogi od gena na koje je vežbanje pokazalo uticaj, a naročito geni kod onih koji su vežbali u intervalima, utiču na sposobnost mitohondrija da proizvode energiju za mišićne ćelije. Kod onih koji su trenirali u intervalima primećen je porast broja mitohondrija, kao i to da su mitohondrije zdravije. To naročito važi za starije učesnike.

Zaključak je da je propadanje mišićnih ćelija usled starenja donekle korigovano vežbanjem, posebno ukoliko je vežbanje visokog intenziteta, kažu istraživači. Preciznije, ćelije starijih ljudi bolje su reagovale na intenzivno vežbanje nego ćelije mladih. To definitivno dokazuje da za dobrobiti vežbanja nikada nije kasno.

Ukupno komentara: 0


Sva polja su obavezna.



Sva izdanja

Vučić: Đilas će pre da dobije Nobelovu nagradu, nego mene da pobedi

22. 6. 2017

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić u prvom velikom intervjuu za neki štampani medij za Nedeljnik je govorio o mandatarki i pravcu nove vlade Srbije, o problemima u SNS-u, o nasledniku u stranci, o ... »