Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Nedeljnik

Kako je Opra Vinfri donela Obami 1.015.559 glasova i "postavila" ga za predsednika SAD: Veliko istraživanje o uticaju javnih ličnosti na kampanje u Srbiji i svetu

"Ona pre toga nije nikome davala političku podršku i nije imala "politički prtljag". Drugo, imala je uticaj na potrošače, pa je matematički moglo da se izračuna koliko može da utiče na birače"
Datum: 21/02/2018

Kako je Opra Vinfri donela Obami 1.015.559 glasova i "postavila" ga za predsednika SAD: Veliko istraživanje o uticaju javnih ličnosti na kampanje u Srbiji i svetu

Iskustva iz prethodnih kampanja govore da je fenomen podrške javnih ličnosti tako doveden do apsurda - traži se podrška, a šta će biti sutra? I čemu onda uopšte služi pomoć umetnika, profesora, estradnih zvezda, sportista političkim strankama - pomoć koja je očigledno postala nezaobilazni deo izbornog folklora u Srbiji, što ne znači da nije svojstvena i u ozbiljnijim demokratijama?

Čak ni u Americi sa razvijenim statističkim i istraživačkim tehnikama nije moguće utvrditi koliko zaista podrška javnih ličnosti može da pomogne "u glasovima".

Međutim, jedna "podrška" pokazala se kao dobra "studija slučaja" za naučnike.

Kreg Gertvajt i Tim Mur sa ekonomskog odeljenja Univerziteta u Merilendu, objavili su 2008. godine opširno istraživanje o uticaju podrške Opre Vinfri Baraku Obami na izborima 2008. godine.

"Postoji više studija koje pokazuju da ne postoji veza između podrške i ponašanja birača", navode oni u istraživanju, dodajući da (do tada) nije urađeno dovoljno empirijskih istraživanja.

Naime, teško je izolovati efekat isključivo podrške javnih ličnosti na ponašanje birača.

Međutim, kada je reč o američkoj voditeljki (neki će reći - mediju za sebe) Opri Vinfri, koja je 2007. podržala Baraka Obamu u trci za predsednika, pokazalo se da je idealna za ovu vrstu analize.

Prvo, ona pre toga nije nikome davala političku podršku - a efekat podrške nepolitičke javne ličnosti je najjači kada prvi put jasno izrazi svoju naklonost nekom kandidatu - i nije imala "politički prtljag". Drugo, imala je uticaj na potrošače, pa je matematički moglo da se izračuna koliko može da utiče. Sama gledanost njene emisije i njena popularnost su sporedni faktori u ovoj analizi, jer gledanje je pasivna aktivnost. Pitanje je da li javna ličnost može da motiviše na akciju.

Polazna tačka bilo je istraživanje PRC (Pew Research Center) iz 2007. po kojem je 23 odsto demokrata reklo da bi Oprina podrška Obami mogla da ih motiviše da glasaju za njega kao kandidata njihove stranke.

Utvrđeno je da knjige koje ona preporuči u svojoj emisiji dožive nagli rast prodaje. Za analizu su uzeti klasici - kako bi se eliminisao faktor radoznalosti - pa su tako Tolstojeva "Ana Karenjina" i Markesova "Ljubav u doba kolere" posle Oprine preporuke prodavane u 100 puta većem tiražu, a uzete su i promene tiraža njenog magazina kada je ona na naslovnoj strani. U kompleksnom matematičkom postupku istraživači su ukrstili sve podatke i došli do procene o broju glasova koje je ona donela Obami. I bez tih glasova on ne bi pobedio Hilari Klinton u Demokratskoj stranci.

"Naše istraživanje ukazuje da je Oprina podrška Baraku Obami uoči unutarstranačkih demokratskih izbora doprinela statistički i kvalitativno povećanju broja glasova koje je Obama dobio. Na primer, rast od 10 odsto Oprinog magazina sa njom na naslovnoj strani na nivou jednog okruga, u korelaciji je sa oko 0,2 procenta porasta podrške Baraku Obami. Slične procene su zabeležene u delovima zemlje gde je primetan rast prodaje knjiga koje preporučuje Opra. Sveukupno, procenjujemo da je njena podrška proizvela 1.015.559 glasova za Obamu. Sa pretpostavkom od 95 odsto preciznosti ove procene, to je više od razlike u glasovima koju su dobili Obama i Hilari Klinton u našem uzorku."

 

U NOVOM NEDELJNIKU - NA KIOSCIMA OD ČETVRTKA 22. FEBRUARA - VELIKO ISTRAŽIVANJE O JAVNIM LIČNOSTIMA U KAMPANJAMA: KAKO JE TO BILO U JUGOSLAVIJI PRE RATA, KAKO SE NA POLITIZACIJU JAVNIH LIČNOSTI GLEDA U AMERICI, ENGLESKOJ, NEMAČKOJ...  KAKO SU SE POZNATI DEVEDESETIH UKLJUČIVALI U POLITIKU, DA LI JE SVE POČELO ARKANOVOM KAMPANJOM, KO JE SVE IZGURAO BORISA TADIĆA NA IZBORIMA ZA PREDSEDNIKA, KAKO JE VUČIĆ PRONAŠAO ODGOVOR NA JAVNE LIČNOSTI KOJE PODRŽAVAJU OPOZICIJU, KAKO JE SVE DOVEDENO DO APSURDA...

 

DIGITALNO IZDANJE DOSTUPNO NA NOVINARNICA.NET

 

 


Ukupno komentara: 3



Sva polja su obavezna.



journalist u mirovini
21.02.2018 - 23:18
Izbori ya gradonačelnika Beograda se pomeraju,zbog poraza Zvezde u Moskvi!
Izbori se odlažu jer je mali \"Bucko\",izvukao kraću slamčicu od Čepurina,pa SNS sada vide da opozicija jača,dok im vladini klubovi i ustanove GUBE!
journalist u mirovini
21.02.2018 - 23:19
Demokratijo,- gde si?
Zar ne mogu da pošaljem ni jedan komentar?
Caca Faca
23.02.2018 - 09:51
Ovaj svet je na lazi satkan
A tek akva je podvodacica bila Harviju Vajnstajnu ta divna zena. Sve dobre madame su bile uticajne u svetu poltike kroz istoriju.