Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Feljton

Geneks je napravio prvu "lou-kost" avijaciju: "Vinjakom smo kupovali avione" (6)

Novi nastavak feljtona "Ispovest Mikija Savićevića" o najvećim tajnama Geneksa i propasti Jugoslavije. Saznajte u ovom nastavku kako je u Beogradu nastala prva evropska "lou-kost" avijacija
Datum: 09/08/2017

Geneks je napravio prvu "lou-kost" avijaciju: "Vinjakom smo kupovali avione" (6)

Nedavno preminuli Miodrag Miki Savićević, nekadašnji direktor Geneksa u poslednjem velikom intervjuu za Nedeljnik, prisećajući se najvećih uspeha kompanije, posebno je apostrofirao ime Brane Markovića.

"On je formirao Jugoturs, napravio je firmu sa milion gostiju u jednoj sezoni. Bio je deveti ili deseti turoperator u Evropi. Jugoturs i Aviogeneks su velika poslovna priča. Ta priča je počela jako davno za vreme Vlade Višnjića, a posebno se razvijala poslednjih dvadesetak godina postojanja Jugoslavije", rekao je Savićević.

Pročitajte kako je u Geneksu nastala prva "lou-kost" kompanija.

 

Vinjakom smo kupovali avione

 

Prvi avioni za Aviogeneks kupljeni su iz zarade od trgovine sa Rusima. Sa njima je često išlo na kompenzaciju. Mi im prodajemo robu, oni nama plate avionima. Svašta smo im prodavali, između ostalog i vinjak. Avioni su suštinski dobijani za džabe.

Na početku smo se mučili sa Tupoljevima. Imali smo četiri Tupoljeva, bez komfora, sa malo sedišta, uzanim prostorom. U jednom trenutku smo rešili da kupimo neki moderniji ruski avion. I došao nam je jedan, ali Rusi k'o Rusi. Stigne Tupoljev 154 u Beograd i niko nije primetio da imaju nestandardni izlaz koji ne može da se izniveliše sa platformom. Kaže Brana, koji je dočekao avion: "Ovde ne mogu da se otvore vrata". Most nije mogao da spusti rampu dovoljno nisko, trebali bi da premostimo nekim daskama. A nama su avioni služili za čartere zapadnih turista, kako da zapadne turiste preko dasaka izvlačimo iz aviona? I onda smo se okrenuli Boingu. Prvo su, naravno, došli ti čuveni Titovi avioni. Otkupili smo neotplaćeni deo kredita za avione u Titovom kabinetu.

Mi smo često spasavali JAT. Došao u JAT za direktora jedan general, zvali su ga Soća. Mi smo često zakupljivali avione kod Jata, jer nismo mogli sami sve turiste da prevezemo. Prodavali smo aranžmane i uvek smo unapred imali para. Oni su imali Boinge 707 kupljene od Pakistanaca na lizing. Javi mi se Soća i kaže da Pakistanci hoće da uzmu avione nazad, jer nije isplaćeno nekoliko rata. To bi bio smrt za JAT. Izdiktira on meni kolike su sume. Nama je bilo u interesu da spasimo te avione jer onda ni mi ne bi mogli da rentiramo od njih, a ako im pozajmimo to će se prebijati dalje kako oni budu vršili usluge prema nama. Brana Marković je bio u Lonodonu, zvao sam da ga pitam da li imamo dovoljno novca, on kaže naravno da imamo. Pozovem ja tog Soću kod mene i izigravam kao da je to mnogo para, znojim se, tražim mu da malo spusti sumu. Soća se preznojava, ne zna šta će biti. I onda kažem "ne brini, platićemo". Gledali su nas kao spasioce. Naravno da smo posle bili privilegovani.

 

Aviogeneks - preteča "lou-kost" avijacije

 

Inače malo ljudi zna da je Brana Marković prvi pronalazač "lou-kost" avijacije. Brana je osmislio da čarter gosti iz Engleske ne lete redovnim linijama sa presedanjem nego da im omogući da direktno lete sa najbližeg aerodroma. I počeo je da vuče aviogeneksove avione na lokalne aerodrome po Engelskoj i onda je, recimo, postojao čaret let Mančester-Tivat, ili Birnigem-Pula. Na kraju smo leteli sa 14 engleskih aerodroma na sedam jugoslovenskih. To su bili prvi "lou-kost" turisti. Naša ciljna grupa je bila engleska niža-srednja klasa. Tu je bilo ljudi koji su prvi put ušli u avion, nisu znali gde da stave kofer. Za njih je to bilo jako jeftino. Ali, mi smo imali gotovo milion tursita godišnje, a samo Jugoturs London po 400.000 gostiju.

CEO FELJTON POGLEDAJTE OVDE

Nove nastavke feljtona pratite na Nedeljnik.rs, a u štampanom izdanju Nedeljnika koji je na kioscima od 10. avgusta pročitajte tekst posvećen odlasku Mikija Savićevića: In memoriam jednom čoveku, jednoj firmi, jednoj zemlji


Ukupno komentara: 1



Sva polja su obavezna.



vox populi
10.08.2017 - 10:11
O tempora, o mores
JAT je užičkom pršutom i šunkom plaćao svoju flotu. Inače, više nema vinjaka kakav je nekada bio, a šunke i pršute još manje. Uvoze iz Argentine, pa kojekekvi zlatiborci prodaju kao domaće, a ono, pitaj boga koliko je staro.