Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Gde su ta jeftina dizel vozila iz Nemačke?

Datum: 10/05/2018

Izvor: https://pixabay.com/

Prethodnih meseci smo imali bombastične naslove kako će nas ubrzo poplaviti navala jeftinih dizela iz Nemačke. Danas kada je prošlo tih par meseci, cena vozila je prilično ista. Pa šta se desilo, gde su ti dizeli za džabe?

Nemačka objavila rat dizelima

Nakon celog skandala sa Volkswagenom i varanjem na testovima emisija izduvnih gasova, nekako se i očekivalo da će Nemačka zauzeti najoštriji stav u sferi zaštiti životne sredine od zagađenja auto industrije.

Nemački administrativni sud doneo je odluku da se gradovima može dozvoliti da zabrane pristup dizel vozilima u cilju borbe sa zagađenjem životne sredine i poboljšanja kvaliteta vazduha.

Odluka je doneta nakon što su niži sudovi u Štutgartu i Dizeldorfu, dva najzagađenija gradova u Nemačkoj, uveli zabranu za dizel vozila. Međutim, pokrajine Baden-Vurtemberg i Severna  Rajna-Vestfalia su podnele žalbu, a najviša sudska institucija u Nemačkoj je potvrdila odluku nižih sudova.

Sud je izjavio kako će biti na gradskim i opštinskim vlastima da primene zabrane, ali su ih savetovali da to čine proporcionalno, i da ih uvedu postepeno, sa određenim izuzecima za vozila kao što su ambulantna kola, đubretarski kamioni ili policijska vozila.

Eksperti za zaštitu životne sredine procenjuju da je višak štetnih emisija u vazduhu odgovoran za između 6.000 i 13.000 smrti na godišnjem nivou, i da prouzrokuje niz oboljena, od šloga do astme.

Šta to znači za vlasnike dizela u Nemačkoj?

Ova odluka bi trebalo da znatno utiče na najveće tržište automobila u Evropi, ali za sada su efekti još blagi i daleko od senzacionalističkih tvrdnji da će više od 12 miliona problematičnih dizel vozila ostati bez svojih vlasnika.

Zabrane će se uticati samo na vlasnike dizel vozila iz pojedinih gradova, a ne na vozila širom Nemačke. Tako da je brojka od 12 miliona „viška” dizela apsolutno neosnovana. Između ostalog, od 15 miliona registrovanih dizel vozila u Nemačkoj, oko 6 miliona ispunjava Euro 6 standard emisije, pa u krajnjem slučaju govorimo o 9 miliona škart dizel vozila.

Predsednik Asocijacije Nemačke automobilske industrije kritikovao je odluku, smatrajući da se željeni nivo kvaliteta vazduha može postići i bez zabrane za dizel vozila.

Budući da zabrana neće uticati na većinu gradova u Nemačkoj, većina vlasnika neće imati nikakve probleme sa svojim vozilima u dogledno vreme.

Šta bi to značilo za nas?

I pored radovanja novim dizelima sa niskom cenom, moglo se pročitati i gomila negativnih komentara na vesti o dolasku dizela. Ljudi su iskazali mišljenje kako nas očekuje nemački škart i da smo mi faktički auto-otpad za tržište Evrope.

Iako ovaj stav ima realnu osnovu, to ne znači da je prodaja „loših” dizela nužno loša za nas. Većina automobila na našim putevima su stariji od 15 godina, od kojih većina ispunjava Euro 3 emisioni standard. A da ne govorimo o vozilima koje može da kupi samo agencija za otkup starih vozila ili neki auto-otpad.

Kada bi zaista nagrnuo talas jeftinih dizela to bi bila odlična stvar u smislu zaštite životne sredine. Osim što vozni park naših građana čine stara dizel vozila, svest ljudi o zaštiti sredine je na jako niskom nivou što ostavlja još veće posledice od samih vozila.

Novija dizel vozila imaju filtere za pročišćavanje čestica koji smanjuju štetni uticaj izduvnih gasova. Ali šta se dešava kod nas - ovi filteri su skupi, a kako bi prekratili stavku za njihovo održavanje mnogi majstori će vam isti izbaciti ili prespojiti računar vozila tako da prestane da izbacuje grešku i „opterećuje” vas.

Pa čak i da se desi navala neželjenih dizel vozila, realnost je mnogo drugačija. Srbija je veoma malo tržište automobila. Toliko malo, da na najvećoj automobilskoj manifestaciji u godini - Sajam automobila, procenat ljudi koji zapravo kupe automobil iznosi manje od par procenata.

Naravno, tržište polovnih vozila je mnogo življe od tržišta novih vozila, ali i u tom smislu postoje mnogo veća tržišta - Ukrajina, Belorusija, kao i Afričke zemlje...

 

Vidimo da navale nema, ali šta će biti u budućnosti? Situacija će biti ista kao i danas, neće biti novih dizela za džabe. Čak je VW najavio da će otkupiti vozila koja budu bila zabranjena, a tek u tom slučaju računajte da im ponovna prodaja u Srbiji neće biti na mapi.

Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.