Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

BekPeking (2) MOST MARKA POLA


Na mostu Marka Pola

Polov opis veličanstvenog pekinškog mosta, izgrađenog u XII veku, drži se za jedan od (retkih) dokaza da je on uopšte bio u Kini.


Na putu do mosta Marka Pola („Lugoućijao“) u distriktu Fengtaj, na jugozapadu Pekinga, taksista zahteva da mu kažem tačnu adresu, ulicu i broj.

On dobro zna gde je znameniti most, verovatno i to da ni jedan most na svetu nema ulični broj, ali jednostavno ne želi da vozi. On bi na rani ručak ili misli da u povratku neće tako lako pronaći putnika.

Polov opis ovog veličanstvenog pekinškog mosta, izgrađenog od kamena u XII veku, preko reke Jungding, drži se za jedan od (retkih) dokaza da je on uopšte bio u Kini.

Reka, čiji je tok negde izmešten, više ne teče ispod njega. Deset stubova i jedanaest lučnih svodova danas natkriljuju veštačko jezero koje se mreška u podnožju.

Most Marka Pola dug je, za Srednji vek impresivnih, 266,5 i visok nešto manje od deset metara. Njegovu okolinu i ogradu krase stotine skulptura lavova iz različitih epoha kineske istorije.

Zapisi kažu da je most prvobitno krasilo 627 skulptura lavova iz epoha dinastija Đin (1115 – 1234), Juen (1271 – 1368), Ming (1368 – 1644) i Ćing (1644 – 1911) koje, razume se, nisu u potpunosti sačuvane. Istoričari su do sada potvrdili postojanje između 482 i 501 skulpture.

Izgradnja mosta započeta je 1189. godine, u vreme cara Šicunga iz dinastije Đin. Centralni veliki i preostalih deset lučnih svodova mosta ojačani su trougaonim gvozdenim konstrukcijama, postavljenim da most štite od rečnih nanosa, poplava i leda.

Konstrukciju oštećenu poplavama i saobraćajem obnovio je 1698. godine vladar Kangsi iz dinastije Ćing. O tome svedoči kameni stub nasađen na kornjaču sa prigodnim natpisima, ispisanim na kineskom i mandžurskom jeziku.

Još tri kamena stuba svedoče o obnovama mosta.

Na jednom obelisku je sažeta, ali romantična poruka: „Jutarnji Mesec nad mostom Lugou “. Podigao ga je car Ćijanlung, Kangsijev unuk.
Drevni most u Fengtaju, međutim, nije poznat samo po istančanom estetskom izrazu starokineskih neimara, eleganciji lučnih svodova, veštoj gradnji i Marku Polu.

Dana 7. jula 1937. godine na njemu se dogodio oružani incident, nakon kog je započeo oružani otpor kineskog naroda protiv, kako u Kini insistiraju da se kaže, japanske agresije.

Nakon invazije Mandžurije, Japanci su tada već bili zauzeli desnu obalu reke Jungding, naspram stare tvrđave Vanping, izgrađene u prvoj polovini XVII veka, u doba dinastije Ming. Nakon jednog sumnjivog incidenta, otvorili su vatru na kineske položaje. Oštećenja izazvana dejstvom japanskih artiljerijskih oruđa vidljiva su i danas na zidinama tvrđave, ka kojoj most direktno vodi.

Nakon Drugog svetskog rata, vlasti nove Kine most su presvukle asfaltom. U duhu novog vremena, preko drevne građevine tutnjali su kamioni, motocikli i automobili.

Novi most Marka Pola izgrađen je 1971. godine u blizini starog, a potom i most preko kog se pruža auto-put. Danas je distrikt Fengtaj premrežen najmodernijim gradskim saobraćajnicama.

Most Marka Pola je u međuvremenu potpuno obnovljen i predat ljubiteljima istorije i turistima kojima po duhu pripada.

Do njega se, bolje nego taksijem, dolazi Linijom 14 pekinškog metroa. Od stanice „Davajao“, most Marka Pola i tvrđava Vanping udaljeni su oko dva kilometra, ka jugozapadu.

Ukupno komentara: 0


Sva polja su obavezna.