Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

BekPeking (1) FAHAJ, SLIKARSKI FILIGRANI


Jedna od fresaka u hramu Fahaj.

Kulturu epohe Minga možda najslikovitije dočaravaju široj javnosti slabo poznate freske sačuvane na zapadu Pekinga


Posetioci kineske prestonice, kao i svake druge, obično su usredsređeni na ordinarne znamenitosti koje se, luksuzno odštamapane u visokoj rezoluciji, koketno prenemažu na kunzdruk papiru boljih magazina ili sitnim slovima štampanih bedekera: brzinska poseta Zabranjenom gradu u formatu mravinjaka, maraton kroz beskrajni kompleks Hrama neba ili gužvanje na nekoj od besprekorno obnovljenih deonica Kineskog zida, najčešće turistički profanom Badalingu.

Pravi Peking, međutim, počiva u belini margina na izdanjima „Lonli planeta“ ili „Tripadvajzora“, daleko od bezličnih masa industrijalizovanog instant turizma i pripadajućih hotelskih sazvežđa.

Jedno od mesta koje u Pekingu svakako treba posetiti, a istovremeno ga nije moguće pronaći među opštim ponudama turističkih agencija, jeste Fahaj, budistički hram iz XV veka smešten u senovitoj šumi na brdu Kuejvej („Cuiwei“) na zapadu grada. Premda je nešto manje od trideset kilometara udaljen od Zabranjenog grada, dakle od samog centra, do ovog dragulja je iznenađujuće lako doći.

Ali, zašto to svakako treba učiniti?

Najpre, u hramu Fahaj nalaze se najbolje očuvane srednjovekovne kineske freske koje se prostiru na tačno 236,7 kvadratnih metara. One su znatno bolje očuvane nego čuvene budističke freske u Mogao pećinama, u Dunhuangu, na zapadu zemlje, koje sam takođe obišao ili one u taoističkom hramu Jungle Gung („Yongle Gong“) u provinciji Šansi, dva veka starije od Mikelanđelovih bravura u Sikstinskoj akpeli, iz doba dinastije Juen.

Ukrasni detalji na nekim od 77 likova, prikazanih na freskama u Fahaju, među kojima dominiraju grupe bodistava, obogaćeni su filigranski izvedenim detaljima od prirodnih materijala koji, obojeni, izgledaju kao da su od metala.

Najbolji majstori freskopisa iz svih delova Kine ove impresivne kompozicije oslikavali su prilježno, pod nadzorom vrhunskih dvorskih slikara. Doslovno se pazilo na svaki detalj. Naročit utisak na posmatrača ostavlja svežina velikih kompozicija koja potiče od naročitih mineralnih pigmenata. Među materijalima korišćenim za spravljanje boja su: opal, alabaster, auripigment, hematit, azurit, tigrovo oko, korali i drugi prirodni materijali.

Ženski likovi utonuli su u dostojanstven spokoj, a muški su na momente prikazani robusno i agresivno, mada većina poseduje aristokratski i filosofski mir. Prema ocenama većine stručnjaka, freske hrama Fahaj spadaju među najbolje srednjovekovne freskopise na svetu.

Najbolji deo posete, međutim, predstavlja posmatranje fresaka iz neposredne blizine, u potpunom mraku, sa velikom baterijskom lampom koja se dobija na ulazu, sve uz diskretna pojašnjenja kustosa na korektnom engleskom jeziku.

Do hrama Fahaj, u kom je moguće videti i čuveno bronzano zvono, dolazi se Linijom 1 pekinškog metroa. Potrebno je doći na krajnju zapadnu stanicu „Pingguojuen“ („Pingguoyuan“). Hram se nalazi kilometar i po od stanice, ka severozapadu.

Brdska staza prelazi preko kanala Jungdinghe, severno od ulice Mošikou („Moshikou“), čiju okolinu krase sirotinjske udžerice u zaleđu velikih modernih stambenih blokova.

Ulaznica za razgledanje fresaka košta sto juana (za posetu hramu bez razgledanja originalnih fresaka cena ulaznice je deset juana).

Hram se nalazi u senovitoj šumi nedaleko od geološkog centra u kom je za desetak juana moguće videti stene i fosilne ostatke životinja iz kvartara. Ostaci fosilizovanog puža, stari nekoliko miliona godina, u ovom centru mogu da se kupe za trideset juana, odnosno oko četiri evra.

Nedaleko od hrama i geološkog centra nalazi se i čuveno groblje carskih evnuha na kom je sahranjen Tijenji, čuveni evnuh koji je bio u službi cara Vanlija iz dinastije Ming, kao i više lokalnih, jeftinih restorana sa odličnom kuhinjom.

Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.