Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Рака Љутовац - Србин који је оборио први авион у историји  

Радивоје Рака Љутовац

Први светски рат изазвао је праву револуцију и трку у наоружању и техници, због тога је вероватно и посејано више смрти и разарања него у било којем рату који је вођен пре њега.   

Током рата ће по први пут ће бити употребљени тенкови, подморнице, бојни отрови, тенкови, митраљези, бацачи пламена...

И по први пут ће се рат водити у ваздуху.

Авиони, балони и цепелини су на самом почетку рата коришћени само у сврху извиђања, међутим врло брзо они ће бити преправљени за борбене активности.

Како је дошло до првог сукоба у ваздуху изнад Балкана појашњава ауторка многих документарних филмова посвећеним Првом светском рату Слађана Зарић:

"Аустроугарски пилоти надлетали су територију Србије, сусрели су се у ваздуху са српским пилотима који су такође вршили осматрање... у једном тренутку аустроугарски пилот је извукао пиштољ и пуцао на српског пилота Томића. Можемо рећи да је управо то пуцање из пиштоља први ваздушни бој који се над територијом Балкана догодио. Говоримо о временском периоду, почетак спетембра 1914",

Након тог напада српска војска решила је да опреми авионе митраљезима. Први српски авион наоружан митраљезом, добио је назив ОЛУЈ и њиме је као најуспешнији пилот управљао управо Миодраг Томић, пилот који је доживео да на њега први пут пуцају непријатељски пилоти.

Формирају се и први „бомбардери“, бомбе се бацају из авиона, цепелина и балона. Пешадија трпи велике губитке када дође до гранатирања.

Током 1915. године аутроугарске ескадриле су често бомбардовале центар српске војне индустрије, град Крагујевац. Нападе је у књизи „Мој дневник из Србије 1915. године” описала и енглеска болничарка Моника Стенли, која се тада задесила у Крагујевцу. И она је тврдила да су грађани Крагујевца готово навијали сатове по налетима и нападима Немаца, па би се врло зачудили кад се ови неким случајем не би појавили.

Пошто у то време није било правог противавионског наоружања, мајстори крагујевачке Војне фабрике су преправили пољске топове заплењене у балканским ратовима и поставили их на оближње брдо да бране град.

30. септембра 1915. године из правца Лапова,  највероватније с неког од аеродрома из околине Вршца, граду се приближавало седам немачких авиона, шест двомоторних троседа „АЕГ”, предвођених једним двоседом „румплер”. Подигнута је узбуна, огласиле су се. заводске сирене Артиљерија је ступила у дејство, али су се Немци ипак нашли изнад града. На Арсенал и Завод бацили су 45 бомби. Моника Стенли тврди да су циљали и железничку станицу. Бомбе нису причиниле већу материјалну штету, али је шест људи погинуло.

Редов I вода Радивоје Рака Љутовац двогледом је угледао непријатељске авионе изнад града. Нанишанио је предводника ескадриле. По једној причи, нишанио је директно кроз цев, не користећи нишанске справе, већ као што се гађа зец у трку или птица у лету, мало испред мете. По другој, направио је неку врсту нишана, тако што је на уста цеви топа ставио конац и тако направио кончаницу. Водио је топ онако како авион лети, с претицањем од две дужине авиона.  Гледао је кроз онај крстић и цев и опалио.

"Веровао сам у своју руку и искуство из артиљерије. Авион се указао на справи за нишањење. Ето срећног тренутка. Сада треба бити миран, сталожен. Трен-два и моја рука повлачи обарач. Из цеви је сукнуо пламен. Истог тренутка авион се затетурао, из његовог трупа избио је густ дим. Затим је кренуо ка земљи.", причао је касније јунак Рака, када су ратови већ били иза њега.

Рака Љутовац оборио је авион марке „Румплера“ али погодак није био директан (пошто су  гранате имале темпирање), граната је експлодирала поред авиона, ипак довољно близу да га шрапнели оштете и „пошаљу“ у сам центар Крагујевца.

Рака је од свог команданта добио коња, како би што пре стигао до града, где се погођени авион срушио. Када се нашао испред срушеног авиона стао је мирно салутирао и одао последњу пошту погинулом пилоту Фон Штефану и његовом копилоту Оту Кишу.

Грађани су, међу њима и Моника Стенли, разграбили делове авиона, за успомену и дуго сећање. Документа и дневници нађени код погинуле посаде прослеђени су у команду. У почетку, чак ни француски официри, распоређени у Завод, нису веровали да је Рака срушио авион. Зато им је допремљено оно што је остало од аероплана, како би подробно испитали случај. У фабрици су раставили мотор и у радилици нашли гелер. Више није било сумње, редов Рака је једном гранатом, добро темпираном, срушио „румплера”. Било је то прво рушење авиона артиљеријским оруђем у свету.

Неколико дана касније, одликован је Орденом Карађорђеве звезде са златним мачевима. Након завршетка рата и демобилизације, Радоје је у Трстенику отворио трговинску радњу мешовите робе. Умро је 25. новембра 1968. године.

 

Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.