Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Magazin

Preporuka

Može li se pisanje naučiti: Knjiga "Kreativnost - nova novinarska pismenost"

U udžbeniku "Kreativnost - nova novinarska pismenost" (Čigoja štampa, 2019), autorka Sanja Domazet, književnica i profesorka novinarstva na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, otkriva da li se pisanje može naučiti, i ako može - kako da ono bude kreativno
Piše Dimitrije Đurić
Datum: 11/03/2019

Može li se pisanje naučiti: Knjiga "Kreativnost - nova novinarska pismenost"

Oni koji će poželeti da život posvete pisanju, neminovno će i sumnjičavo, već na prvim časovima brojnih škola pisanja upitati: može li se pisanje naučiti? I ako može, kako da ono bude jedinstveno, drugačije, zanimljivo? Kako da bude kreativno? Može li se, naposletku, naučiti - kreativnost?

Ako biti kreativan znači „biti otvoren i fleksibilan, nalaziti korisna i nova rešenja u poslu ili životnim problemima, onda svakako potencijal za ovu vrstu kreativnosti postoji u svima nama". Pa tako „ni visoka inteligencija, ni impulsivnost, niti infantilnost, već - motivisanost, zajednička je karakteristika brojnih ličnosti koje su ispoljavale najrazličitije vrste kreativnosti".

Odgovori na početna pitanja, dakle, mogu biti ohrabrujući. Neke od njih, u tek objavljenom udžbeniku „Kreativnost - nova novinarska pismenost" (Čigoja štampa, 2019) daje Sanja Domazet, književnica i profesorka novinarstva na Fakultetu političkih nauka u Beogradu.

Konstatujući da kreativno pisanje spada među pojave koje su u poslednjim decenijama 20. i prvim decenijama 21. veka postale sve primetnije i u svetu medija, autorka navodi da je informacija bila najtražnija roba prošlog veka, a da je u ovom - kreativnost kao „presudni izvor prednosti na svakom tržištu".

Prezasićen tabloidnim izveštavanjem, obeznanjen lažnim vestima, sluđen brojem informacija sa svih strana, čitalac je danas u potrazi za onim što je od toga - drugačije. Tako se kreativno pisanje u kvalitetnim štampanim medijima, kako navodi autorka, pojavilo i kao reakcija na munjevite promene u savremenom društvu. Osim što savremeni čitalac danas s pravom zahteva da bude temeljno informisan, on traži i da bude edukovan, socijalizovan, ali i zabavljen. „Nova, kreativna klasa očekuje i drugačiji, aktuelan, atraktivan, polemičan, živ, rečju - kreativan žurnalizam".

"Brza književnost", tvrde Amerikanci da je novinarstvo. Kreativno pisanje u medijima blisko je književnosti. Ali to ne znači i da je novinarstvo, poput književnosti, literatura zasnovana na fikciji. Ipak, književnost  i novinarstvo zadržavaju neke zajedničke, bitne karakteristike: lično viđenje, emocionalnost, stilizacija stvarnosti... Tako su nastali memoari, biografije, dnevnici, putopisi, feljtoni, eseji koji su pisali neka od najslavnijih novinarsko-književnih imena (jer, gotovo da nema pisca koji nije počeo kao novinar): Džek London, Miloš Crnjanski, Ernest Hemingvej, Rišard Kapušćinski, Momo Kapor, Svetlana Aleksijevič, Miroslav Krleža, Džordž Orvel, Orijana Falači, Gabrijel Garsija Markes...

Dakle, nije ovde reč o nekoj novoj pojavi, već o svojevrsnom imperativu, nikad ranije toliko izraženim, pred kojim se nalaze i pred kojim će se nalaziti nadolazeća, neka nova novinarska imena. Otud i u naslovu - nova novinarska pismenost, ona koja prevazilazi i istraživačku i informativnu vrednost u tekstu.

Preturajući po bibliotekama, ponirući u tekstove i litertaturu onih koji su se upisali u istoriju novinarstva kao novinari književnici, analizirajući njihove postupke i principe pisanja, ali i unoseći sopstveno, lično, kako novinarsko, tako i literarno iskustvo, Sanja Domazet u knjizi „Kreativnost - nova novinarska pismenost" dokazuje da, za sada, daroviti pojedinci kreativno pišući, menjaju stvari i stvaraju novi svet. Jer, "moderan čitalac ne žudi samo za medijima koji mu približivaju stvarnost, nego i za onim koji mu pomažu da je razume, lakše učestvuje u njoj, prilagođava je sebi i  - menja je".


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.