Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Magazin

Psihologija

Internet ne može i ne sme da zameni socijalizaciju kod dece

Pre treće godine dete nikako ne bi trebalo samostalno da koristi internet, već isključivo uz roditelje, a to bi svakako trebalo ograničiti što je moguće više
Piše: Irena Werner, master psiholog
Datum: 16/08/2018

Internet ne može i ne sme da zameni socijalizaciju kod dece

Foto Profimedia

Na osnovu rezultata istraživanja, 30% dece starosti do 15 godina na internetu provodi do 2 sata dnevno. Procenat dece koja na internetu provode preko 4 sata dnevno iznosi čak 35%. Među mališanima mlađim od 3 godine, tek svako četvrto dete uopšte ne koristi internet. Kako starost deteta raste, smanjuje se i broj dece koja nisu "online", pa je tako u uzrastu od 7-12 godina 3% dece koja ne koriste internet, a u uzrastu od 13-15 godina tek 1%

Aktivnija i samostalna upotreba Interneta započinje nakon opismenjavanja u mlađem školskom uzrastu, mada se sa dečijim pretraživačima može koristiti uz nadzor i ranije. Pre treće godine dete nikako ne bi trebalo samostalno da koristi internet, već isključivo uz roditelje, a to bi svakako trebalo ograničiti što je moguće više - na primer, da odgleda samo jedan kratak crtani film dnevno.

U ovom uzrastu je neophodno da se dete socijalizuje i da nauči pravila ponašanja svoje uzrasne grupe, što znači da je neophodno da bude u prisustvu druge dece, a ne odraslih, ili, sa druge strane, sadržaja sa interneta. U svojoj vršnjačkoj grupi dete uči kako da se ponaša sa decom koja su manje ili više stidljiva, manje ili više agresivna, uspostavlja različite odnose sa drugarima, pri čemu se bori za svoj status u grupi vršnjaka. Ovakvo lično iskustvo je nezamenljivo i u kasnijem uzrastu, sve do polaska u školu, a zatim i posle toga.

Uzrast dece je praćen različitim interesovanjima, te ne čudi da najmlađu decu interesuju crtani filmovi, a mališane starosti 7-12 godina online igrice. Dobijeni rezultati ukazuju na koji način deca i adolescenti zadovoljavaju potrebu za socijalizacijom. Potreba za socijalizacijom je naročito izražena na početku adolescencije, kada najveći procenat dece koristi internet, i to u formi društvenih mreža, koje nude instant verziju ovog procesa. S obzirom na to da je Internet kod dece pretežno sredstvo zabave i virtuelnog druženja, stvara se navika produženog vremena uživanja umesto vremena provedenog u korisnom učenju i radu, u realnom druženju i hobijima. Takođe, stvara se navika momentalnog zadovoljenja potreba za igrom i druženjem, bez odlaganja, što takođe smanjuje kapacitet za čekanje, strpljenje, prevladavanje impulsa i nagona i odlaganje zadovoljstva radi napornog rada na ostvarenju nekog ličnog cilja. Manje stvarnog kontakta i interakcije i socijalni život, koji se svodi na zajedničko ineresovanje oko izdvojenih i često beznačajnih životnih sekvenci, neka vrsta odsustva komunikacije i autizma u realnom prostoru i vremenu, smanjuju mogućnost formiranja socijalnih i emocionalnih utisaka radi razvoja socijalnih veština. Socijalne mreže omogućavaju formiranje lažne slike o sebi i upoređivanje sa lažnim predstavama koje o nama stvaraju drugi ljudi.

Idealno bi bilo da decu usmeravamo da kvalitetno provode vreme, da borave u prirodi, bave se sportom, da razgovaramo sa njima o svemu, umesto da zbog brzog tempa života i multitaskinga prepustimo medijima i internetu da izgrađuju sistem vrednosti naše dece.

Iako internet može da zadovolji intelektualnu glad i radoznalost za informacijama, zbog neplanskog preletanja pažnje sa sadržaja na sadržaj, pažnja se rasplinjava. Pažnja se rasipa na različite sadržaje, umesto voljnog i vremenski ograničenog fokusiranja na konkretnu temu i stvara se navika da se vreme "ubija" i "troši" neobaveznim sticanjem raznovrsnih, a ipak bespotrebnih informacija. Povećava se upotreba fantazije, razmišljanja u slikama i scenama i nerealnim svetovima umesto intelektualnog baratanja stvarnim podacima iz stvarnog sveta.

Istraživanje koje je sprovela kompanija Vip mobile pokazalo je da se najviše vremena provodi na YouTube-u, društvenim mrežama (Facebook, Instagram...) i online igricama. Među najmlađima, najgledaniji su crtani filmovi na YouTube-u; kod mališana starosti 7-12 godina najviše se igraju online igrice, dok kod dece uzrasta 13-15 godina preovladava korišćenje društvenih mreža.

Čak 71% roditelja smatra da njihova deca provede previše vremena na internetu. Čak 35% roditelja smatra da sadržaji kojima pristupaju njihova deca nisu bezbedni, dok 38% nije sigurno u bezbednost istih. U skladu sa visokom zabrinutošću za bezbednost dece na internetu, čak 76% roditelja bi volelo da ima veću kontrolu nad sadržajima kojima pristupaju njihova deca.

Iz ugla psihologa, deca zaista previše vremena provode na internetu, pa se postavlja pitanje i njihove bezbednosti u susretu sa sadržajima. Uključenje dece na Internet može se poistovetiti sa uključenjem dece u saobraćaj i spoljni život uopšte. Iste opasnosti vrebaju i na ulici i na Internetu.

Dakle, čak i ako niste vozač, učesnik ste saobraćaja kao pešak i kao roditelj imate obavezu da poznajete propise i obavestite svoju decu kako da se ponašaju u saobraćaju da bi sačuvali svoju bezbednost i bezbednost drugih ljudi. Isto tako, čak i ako niste aktivan korisnik Interneta i kompjuterske tehnologije, kao roditelj morate poznavati osnovna pravila korišćenja Interneta i mere kontrole bezbednosti dece na Internetu.

To uključuje osnovna pravila komunikacije sa nepoznatim osobama i odnose se na to da nikako ne smete razmenjivati lične podatke, slike i stupati u komunikaciju sa njima. Takođe je potrebno razvijati i odnos poverenja sa detetom, gde dete može da vam se obrati ukoliko ima neki problem ili nedoumicu.

Roditelji sa pravom sumnjaju da su deca bezbedna na internetu, ali isto tako nisu u mogućnosti da budu sve vreme pored deteta. Zato, osnovno je da se više informišu o načinima kontrole i zaštite svoje dece na internetu putem sredstava informisanja, tribina, članaka, na svaki mogući način.

 

 

 

 

 


Ukupno komentara: 1



Sva polja su obavezna.



Nikola
21.08.2018 - 22:29
Internet
Odličan edukativni tekst za svaku preporuku!