Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Le Monde

Nedeljnik i LMD

Urlici protiv nasilja: Vizionarske slike Vladimira Veličkovića

Kada se danas kaže Beograd, odmah se pomisli na rat i nasilje u bivšoj Jugoslaviji. Na mučenja, lomljenja, tragove krvi, na čerečenja mesa i duhova. I neverovatno je da je slikar na stranicama ove divne knjige, tokom šezdesetih i sedamdesetih godina poput vizionara osetio tragediju koja će doći u njegovu rodnu zemlju
Piše: Dolem Nansi / LMD
Datum: 10/07/2017

Urlici protiv nasilja: Vizionarske slike Vladimira Veličkovića

Foto: Profimedia

Go čovek trči kroz noć, to je bez sumnje prva vizija pakla: beg iz univerzuma dana, isključenje čoveka iz njegovih neposrednih uteha, prijateljstva, ljubavi, užitka." Tako je pesnik Alen Žufroa, evocirajući Veličkovićeve slike, sjajno opisao slikara rođenog u Beogradu 1935. (1)

Kada se danas kaže Beograd, odmah se pomisli na rat i nasilje u bivšoj Jugoslaviji. Na mučenja, lomljenja, tragove krvi, na čerečenja mesa i duhova. I neverovatno je da je slikar na stranicama ove divne knjige, tokom šezdesetih i sedamdesetih godina poput vizionara osetio tragediju koja će doći u njegovu rodnu zemlju.

Oni koji su upoznati sa slikanjem Veličkovića biće prestravljeni pred superiornom snagom njegovih slika: raščerečena, mučena, eksplodirana tela. Sa tehničkom virtuoznošću koja podseća na najveće - Leonarda, Direra, Rembranta - slikar predstavlja patnju razderanih tela. Crna boja dominira, boja noći i košmara, boja ništavila i smrti. Uz poneki blesak munje. Krv, bes, pakao.

O čemu nam u svojim gnevnim slikama govori Veličković? O čoveku. Govori o čoveku koji ide, koji se diže, koji sanja o slobodi, o tome da dosegne visinu. I da odatle pobegne. On je slikar pokreta. Pokreta čoveka, ali isto tako i pokreta uspaničenih i uplašenih životinja koje takođe beže pred apokalipsom i uništenjem.

Veličković nas opominje, upozorava nas na okolno nasilje. Istinski humanista, on predstavlja čoveka u njegovoj uznemirujućoj i velikoj fragilnosti. Njegove slike su krikovi, urlici. Panika. Koja nas budi. Pokreće. Mobiliše. I koja nas gura u borbu za slobodu duha.

 

PREVOD: Maja Solar

 

Vladimir Velickovic (Dessins, 1957-1979), predgovor: Alain Jouffroy, Editions Acatos, Lozana, 1996, 360 strana.

Ukupno komentara: 0


Sva polja su obavezna.