Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Le Monde

Svet

Komunističke godine mađarskog bioskopa

Čini se da je komunizam mađarskim filmadžijama utisnuo snažan osećaj odgovornosti
PIŠE Medi Benalal, LMD
Datum: 28/09/2018

Komunističke godine mađarskog bioskopa

Foto: LMD

Ringišpil je snimljen 1955. godine, u vreme dok je Mađarska i dalje bila pod staljinizmom. U prvim kadrovima vidimo klovnove koji se probijaju kroz karnevalsku gužvu noseći natpis: „Dole buržoaski formalizam! Realsocijalistički cirkus!" Ždanovljevskim cenzorima (1) promakla je ironija, tako da će ovaj politički ortodoksan i u formalnom smislu virtuozan film obići festivale širom sveta (2).

Nakon ustanka u Budimpešti oktobra 1956. godine napušta se ždanovljevska dogma, a mlade mađarske filmadžije dobijaju priliku da se osvrnu na nedavnu prošlost svoje zemlje. Njihove refleksije će stoga često poprimati vremenski nelinearnu formu u kojoj na ispresecani prostor padaju sve protivrečnosti protagonista u beskrajnom ispitivanju značenja svojih sadašnjih i minulih aktivnosti.

Tako u izvrsnim Danima leda (2) četvorica zatvorenika koji su januara 1942. godine manje ili više neposredno učestvovali u novosadskom masakru (kada je nekoliko stotina Jevreja i Srba ubijeno i potom bačeno u Dunav) tumaraju svojom ćelijom i prisećaju se svojih uloga u toj priči, malo-pomalo otkrivajući taj pokolj, kukavičko slepilo vojnika koji su ga počinili i okrutnu glupost njihovih nadređenih.

U Konfrontaciji (4) studenti komunisti sa „narodnih univerziteta" trče i igraju po uličicama jednog manastirskog sela, u kom polaznicima objavljuju da treba da stanu na stranu novog režima i pevaju im revolucionarne pesme, dok se usred njih njihov vođa preispituje i sumnja, sve dok ne odbaci teror koji drugi pripadnici grupe smatraju neizbežnim...

Čini se da je komunizam mađarskim filmadžijama utisnuo snažan osećaj odgovornosti. U Dobu iluzija (5), filmu novog talasa (kratki rezovi kamere iz ruke inspirisani filmom Do poslednjeg daha Žan-Lika Godara, referisani u radovima Fransoa Trifoa), glavni lik, tek diplomirani inženjer, gubi svoje veliko samopouzdanje nakon što upozna mladu komunistkinju željnu da posvedoči tome kako opsesija progresom dobija prednost nad brigom o ljudskoj nesreći. Gorčina koja ga obuzima na kraju njegove priče o beznadežnoj ljubavi nije preterano sentimentalna: njegov preokret dovodi u pitanje smisao njegovih dela, ali i ambicija.

Film Ljubav (6) Karolija Maka (preminuo u avgustu 2017), adaptacija dveju pripovedaka pisca Tibora Derija, govori o odsustvu i povratku političkog zatvorenika. Njegove majka i supruga su tokom njegovog zarobljeništva bol prevele u agitovanje, sećanje, fantazme i cinizam. Unezvereni zatvorenik po izlasku iz zatvora suočava se sa stvarnošću koju više ne prepoznaje: klupa u parku, cigareta, kiša, ruke njegove partnerke... Osuda terora ovde je smeštena na nivo žene i muškarca, na nivo najprozaičnijeg odsustva.

Marta Mesaroš je 1984. godine snimila jedan od poslednjih velikih filmova mađarske kinematografije, Lični dnevnik (7), svoju fikcionalizovanu autobiografiju. Odbacivši majku koja ju je usvojila, istaknutu članicu partije, Julija odbacuje staljinistički sistem koji joj je deportovao roditelje dok je još bila dete. Sazvežđe njenih sećanja fragmentira prisutni policajac, sećanja koja mladoj ženi daju snagu da se odupre arbitrarnosti.

Mađarska ravnica čistih linija na prelep se način stavlja u službu ovih vremenskih prelaza u kojima ljudi hrabro pokušavaju da razumeju istoriju kako bi konačno mogli i da je stvaraju. „Smestimo li svojinu u muzeje, postaćemo ljudi", izgovara jedan seljak u Deset hiljada sunaca (8). Ovde se predlaže odgovor na pitanje koje ovim filmovima daje značaj i uvek novu težinu: „Pod kojim uslovima se možemo smatrati ljudima umesto robovima sila koje nas prevazilaze?"

PREVOD: Matija Medenica

(1) Po imenu Andreja Ždanova, sovjetskog državnika zaslužnog za „socijalistički realizam" i zaduženog za kontrolu umetničkog izraza.

(2) Ringišpil, Zoltŕn Fŕbri (1956), DVD, Clavis Films, 102 minuta, 14,90 evra.

(3) Dani leda, András Kovács (1966), DVD, Malavida Films, 96 minuta, 15 evra.

(4) Konfrontacija, Miklós Jancsó (1968), DVD, Malavida Films, 80 minuta, 15 evra.

(5) Doba iluzija, Istvŕn Szŕbo (1964), Malavida Films, 95 minuta, 15 evra.

(6) Ljubav, Károly Makk (1971), DVD, Clavis Films, 85 minuta, 14,90 evra.

(7) Lični dnevnik, Mŕrta Mészŕros (1984), DVD, Clavis Films, 103 minuta, 14,90 evra.

(8) Deset hiljada sunaca, Ferenc Kósa (1965), DVD, Malavida Films, 110 minuta, 15 evra.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.