Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Kultura

Radar nove generacije

Makadam: Šmek autentične srpske tradicije

"Makadam" je koncept gde je sve poreklom iz Srbije, dok drugi slični lokali pokušavaju da kopiraju zapadni trend
Piše Sofija Šajnović, Foto Igor Pavićević
Datum: 18/03/2016

Makadam: Šmek autentične srpske tradicije

Kaldrma pod nogama. Pogled uperen na Karađorđevu ulicu i Savu. Beogradske kuće, njihove prelepe fasade, mahom oronule, ali opet tako impresivne, što decenijama čuvaju duh grada. Mir i tišina. Kosančićev venac i makadam, vrsta kamenog puta, ali i nešto više od toga. U ušuškanim ulicama ovog dela Beograda, u blizini Konaka knjeginje Ljubice, Saborne crkve, kuće Mihajla Petrovića Alasa i drugih znamenitosti grada, nalazi se jedno novo mesto. Mesto koje na moderan i drugačiji način čuva tradiciju Srbije i otkriva nove i zanimljive ljude.

"Oduvek sam želela da pokrenem svoj posao, a ideja o 'Makadamu' je dugo rasla u meni. Ipak, trebalo je sigurno godinu dana razmišljanja i istraživanja kako bi sve postalo jasnije", objašnjava Milena Radenković, vlasnica "Makadam Concept Storea" koji je smešten u istorijskom srcu Beograda, na Kosančićevom vencu. Iako je završila ekonomiju na prestižnim fakultetima u Milanu i Londonu, Univerzitetu Bokoni i London Business Schoolu, njena potreba za kreativnošću je prevagnula. Ili je možda bolje reći da je u svoja ekonomska znanja unela malo maštovitosti. 

"Po prirodi sam veoma kreativna, a s obzirom na moj background iz ekonomije i ljubav prema zemlji i njenoj tradiciji, odlučila sam da na jednom mestu okupim radove različitih zanatlija, umetnika i dizajnera." Upravo to danas možete pronaći u njenom lokalu, ali Milena nije oduvek znala da će ovo biti njen posao. Po povratku sa studija počela je da radi u porodičnoj firmi koja se bavila proizvodnjom vina. 

"Tu sam stekla neverovatno iskustvo", objašnjava ona dok se priseća koliko joj je tada bilo teško, ali i dodaje da bi joj bez tog predznanja danas bilo daleko teže u privatnom poslu koji je sama pokrenula.
Ideja o "Makadamu" je nastala na njenom putovanju po jugoistoku Francuske. 

"U Provansi su mi se otvorile oči. Shvatila sam kako oni na neverovatan način neguju svoje zanatske proizvode, kulturu i dizajn, i da tako nešto kod nas ne postoji." Ističe da se na Zapadu zanati izuzetno cene i da cela industrija luksuznih proizvoda počiva na zanatskim radovima. 
"Po povratku iz Provanse bila sam u potpunom mraku, nisam ništa znala o zanatima Srbije i mislila sam da kod nas nema ničega." 

Međutim, Srbija i te kako ima bogatu tradiciju, odlične zanatlije, talentovane umetnike i dizajnere. A da je izašla iz mraka o kome je pričala postaje jasno s prvim ulaskom u Makadam. Kaže da je bila istrajna u želji da pokrene privatan posao. "Mislim da je bitno komunicirati i prihvatiti savete starijih i iskusnijih, što sam i uradila. A od kada sam pokrenula posao, nailazim samo na pozitivne reakcije", ističe ona. 

U Mileninom concept storeu danas možete pronaći grnčariju, keramiku, nakit, torbe i jastučnice napravljene od delova pirotskog ćilima. Zatim, ručno rađene šešire, prirodnu kozmetiku i staklo iz Srpske fabrike stakla u Paraćinu. "Ukrasno staklo iz paraćinske fabrike više se ne proizvodi, kod nas možete pronaći stare zalihe jer oni danas proizvode isključivo industrijsko staklo", objašnjava ova dvadesetdevetogodišnjakinja i započinje priču o filigranskom nakitu koji se prodaje u „Makadamu". 
"Porodica Čivljaku se dugo bavi nakitom koji izrađuje po staroj tehnici." Kako nam je objasnila, uplitanjem srebrnih niti oni izrađuju izuzetne ogrlice, narukvice i minđuše, u šta smo imali prilike i da se uverimo. 
Svaki proizvod u Mileninoj radnji nosi posebnu priču i energiju, ali u početku joj nije bilo lako da dođe do njih. Nije imala nikakve reference niti kontakte, a mnogi su u startu odbijali saradnju sa njom povučeni nekim ranijim lošim iskustvima. Na pitanje kako je došla do predmeta koji se danas nalaze u radnji, odgovorila je: "Sela sam u auto i krenula. Napravila sam strategiju i išla sam od vrata do vrata jer drugačije nisam mogla da dođem do nekih ljudi. Onda bi me oni preporučili kod komšije, komšija kod sledećeg i tako..." 

Stupila je u kontakt i sa etnografskim muzejima, raznim udruženjima zanatlija, pojedinačno je zvala i različite umetnike i dizajnere. Međutim, kaže da je sada mnogo lakše jer joj se ljudi sami javljaju, ali da se zato dešava i da joj nude svašta, pa pažljivo vrši selekciju. "Meni su kriterijumi visoki, predmeti moraju da budu vrhunske izrade, prirodnih materijala i da imaju upotrebnu vrednost." 


Kao jedan od proizvoda na koje je izuzetno ponosna navodi radove našeg poznatog grnčara. 

"Putovanje u Zaječar mi je bilo veoma zanimljivo. Tada sam išla da obiđem jednog gospodina od skoro 80 godina, našeg najboljeg grnčara Velju Đorđevića, čiji se radovi mogu naći i u Etnografskom muzeju", priseća se Milena. "Dugo sam sa njim razgovarala, objašnjavao mi je šta je zanatstvo predstavljalo ranije i koliko se cenilo", priča dok nam pokazuje bardak za rakiju koji je taj zanatlija napravio. Objasnila nam je i da je čitav enterijer „Makadama" pažljivo osmišljen kako bi svi predmeti i radovi došli do izražaja, a i da bi posetiocima bilo lakše da tradicionalne zanatske radove dožive na savremen način. 

Od kada je u junu prošle godine otvoren „Makadam", Milena je manje putovala jer je morala potpuno da se posveti radnji. 

"Obišla sam samo mali deo Srbije, ali sada kada imam bolju organizaciju, planiram da nastavim sa putovanjima i potragom za novim proizvodima", objašnjava ističući da je neverovatno šta sve može da se pronađe u Srbiji.
Uporedo sa potragom za proizvodima razmišljala je i o nazivu concept storea. 
"Htela sam da ime predstavlja lokaciju na kojoj se radnja nalazi, ali i da strancima ime bude lako za izgovor." U konkurenciji između naziva „Kosančićev venac" i „Kaldrma", pobedu je odneo „Makadam". "To je vrsta kamenog puta koji nije baš kao kaldrma koja se nalazi u ovom delu grada, ali ima istu simboliku", objasnila nam je Radenkovićeva. 
Nakon svega ovoga mogla je da se useli u porodični prostor na Kosančićevom vencu broj 20, koji su joj roditelji, kako kaže, "iznajmili".
Autentični i originalni proizvodi nisu jedina ponuda u Mileninoj radnji. Nakon kupovine možete sesti u bistro koji se nalazi u okviru "Makadama". Odlična kafa i čokoladni kolač su samo deo onoga što ćete pronaći na njihovom meniju. 
"Kod nas možete probati neki od ukusnih domaćih delikatesa ili pažljivo odabranih autohtonih vina, rakija i piva", objašnjava nam idejni tvorac ovog koncepta i ističe da joj je želja da podrži male poljoprivrednike. Samo ćete morati da odlučite da li ćete piće ispijati u intimnom ambijentu lokala ili pak na kaldrmi ispod olistalih krošnji drveća.
Mogli smo da primetimo da i turisti i lokalci posećuju ovo mesto podjednako, a kada smo je pitali šta je to što strance najviše privlači, Milena je odgovorila: "Sve. Verovatno ih oduševljava spoj cene i kvaliteta jer ovakve stvari na Zapadu koštaju četiri do pet puta više nego ovde." Termin concept store strancima nije nepoznanica, dok je u Srbiji to nešto novo. "Makadam" nije jedini takav lokal u Beogradu, ali jeste jedinstven kako objašnjava naša sagovornica. 
"'Makadam' je koncept gde je sve poreklom iz Srbije, dok drugi slični lokali pokušavaju da kopiraju zapadni trend", objasnila nam je.

Privodeći razgovor kraju, dotakli smo se planova za budućnost. "Imam mnogo planova", rekla je. "Nedavno sam imala poslovno putovanje za Crnu Goru gde bih volela da proširim posao, a kada je reč o Srbiji, za početak planiram otvaranje 'Makadama' na aerodromu", entuzijastično nam priča ova mlada preduzetnica.


Ukupno komentara: 2



Sva polja su obavezna.



lidija zivkovic
19.03.2016 - 10:12
Bravo!!!
Predivna prica - spoj sna, volje, mladosti i realnosti
Milica C
14.11.2016 - 11:41
BRAVOOOOOOO!
Odusevljena sam i jedva cekam da vidim radnju uzivo! samo napred u ostvarenju svojih ideja, pogotovo kao zena u Srbiji! sve naj iz Njujorka!